پاورپوینت بررسی گنبدهاي ژئودزيك
نوشته شده توسط : safa
پاورپوینت بررسی گنبدهاي ژئودزيك

تاریخ ایجاد 12/11/2017 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 36 اسلاید   قیمت: 3800 تومان     تعدادمشاهده  5  


گنبد ژئودزيك، سازه فضا كار كروي است كه بارهاي وارده را از طريق اعضاي خطي كه در يك گنبد كروي شكل قرار گرفته اند به تكيه گاه ها منتقل مي كند و تمامي اعضا در آن در تنش مستقيم (كشش يا فشار) هستند. معمولا از پوشش نازك ( از جنس پلاستيك يا فلز) براي پوشش گنبد و تبديل آن به يك فضا محدود استفاده مي شود.
 
گنبدهاي ژئودزيك براساس 5 حجم اصلي افلاطوني شكل مي گيرد :چهار ضلعي مكعب- هشت ضلعي- دوازده ضلعي- بيست ضلعي. دراين 5 حجم،چند ضلعي ها همگي منتظم بوده و تمامي اضلاع يكسان هستند و تعداد وجوه با تعداد رئوس برابر است،چنين احجامي به هر شكلي كه قرار گيرند،تمام رئوس با محيط كره در تماس مي باشند.
 
هندسه:
گنبدهاي ژئودريك از طريق تقسيمات فرعي به صورت يك يا چند حجم افلاطوني شكل مي گيرند-هشت ضلعي و بيست ضلعي به دليل آن كه از مثلث هايي تشكيل مي گردند بع طور ذاتي پايداري بيشتري دارند وبه عنوان عناصر اصلي در اكثر گنبدهاي مشبك در ساختمان مورد استفاده قرار مي گيرند.
 
با تعداد تقسيمات بشتر گنبدهاي نرم تر و انعطاف پذيرتر به دست مي آيد- گنبدهاي ژئودزيك واقعي از توسعه و تكميل گنبدهاي داندانه اي مهار شده به وجود آمده اند- بارها در گنبدهاي ژئودزيك از طريق نيروهاي محوري (كشش و فشار) موجود در اعضاي قاب به پي ها منتقل مي شوند –تمامي اعضايي كه در بالاي گنبد نيم كروي قرا گرفته اند (بالاي 45 درجه) در زير بار يكنواخت، تحت فشارو تمامي اعضاي پاييني تحت كشش و اعضاي نزديك به خط عمود تحت فشار مي باشند- شكل گنبد جهت نيروي عكس المعل رانشي را در پي نتقش تعيين كنده را دارد .
 
معماري چند ساختمان با پوشش سازه گنبد ژئودزيك:
گنبد كيسر – باغ گياه شناسي كليماتون ميسوري
غرفه امريكا،نمايشگاه اكسپو 67
باغ گياه شناسي كليماتون:
اين ساختمان در سال 1961 به توسط مهندس معمار:مورفي و مك كي طراحي گرديد،خانه اي سبز رنگ به شكل ربع كره با دهانه 53 متر مي باشد – سازه آن از يك سازه فضا كار دو لايه بر اساس الگوي 8 ضلعي ازلوله هاي آتومينيومي كه وسيله كابل هاي فولادي تثبيت شده اند و به صورت مستطيل قرار گرفته اند تشكيل شده است- گنبد در 5 نقطه روي شالوده بتني اتكا دارد و ارتفاع آن 21 متر است شيشه هاي روشن آكريليك به صورت معلق در زير قاب گنبد به صورت الگوي مثلثي شكل بدون عملكرد سازه اي درون قاب آلومينيومي قرا گرفته اند كه تعداد 3625 پانل به كار رفته به مرور زمان آسيب ديدند بعد ها به وسيله شيشه هاي ثابت كه به شكل پانل هاي شيشه اي هشت ضلعي به قاب سازه متصل مي شدند جايگزين شدند.
 
گنبد ژئودزيك، سازه فضاكار كروي است كه بارهاي وارده را از طريق اعضاي خطي كه در يك گنبد كروي شكل قرار گرفته‌اند. به تكيه‌گاه منتقل مي‌كند و تمامي اعضا در آن در تنش مستقيم (كشش يا فشار) هستند. معمولا از پوشش نازك (از جنس پلاستيك يا فلز) براي پوشش گنبد و تبديل آن به يك فضاي محدود استفاده مي‌شود.
 
گنبدهاي ژئودزيك براساس 5 حجم اصلي افلاطوني شكل مي‌گيرند. چهار ضلعي، مكعب، هشت ضلعي، دوازده ضلعي و بيست ضلعي
 
در اين پنج حجم (و فقط در اين پنج حجم) چند ضلعي‌ها همگي منتظم بوده و تمامي اضلاع يكسان هستند و تعداد وجوه با تعداد رئوس برابر است. چنين احجامي به هر شكلي كه قرار گيرند، تمام رئوس با محيط كره در تماس مي‌باشند.
 
•گنبدهاي ژئودزيك از طريق تقسيمات فرعي به صورت يك يا چند حجم افلاطوني شكل مي‌گيرند.
• هشت ضلعي و بيست ضلعي به دليل آن كه از مثلث‌هايي تشكيل مي‌گردند، به طور ذاتي پايداري بيشتري دارند و به عنوان عناصر اصلي در اكثر گنبدهاي مشبك در ساختمان‌هاي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
• با تعداد تقسيمات بيشتر گنبدها نرم‌تر و انعطاف‌پذيرتر به دست مي‌آيد. شناخته شده‌ترين شكل چنين گنبدهايي، توپ فوتبال است كه از تقسيمات سه تايي تكرار شونده از يك حجم بيست ضلعي به وجود آمده است.
•براي اطلاعات بيشتر در مورد گنبدهاي ژئودزيك نگاه كنيد به پيرس، 1978 (هم‌چنين كاپ‌راف Kappraff 1991، ون‌لون Van Loon 1994) هندسه گنبدهاي ژئودزيك به ميزان زيادي شبيه به اسكلت ميكروسكوپي مرجان‌هاي دريايي مي‌باشد

 

و.......


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت بررسی ,گنبدهاي ژئودزيك ,نمونه گنبدهاي ژئودزيك ,معماری گنبدهاي ژئودزيك ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی علم گرایی در معماری
پاورپوینت بررسی تاسیسات ساختمان ، عناصر و جزئیات
پاورپوینت بررسی سیستم اسپایدر
پاورپوینت بررسی سطوح آنتی باکتریال و کاربرد آن در ساختمان
پاورپوینت بررسی بتن های سازگار با محیط زیست
پاورپوینت بررسی سیستم فتوولتاییک در ساختمان
 




:: بازدید از این مطلب : 280
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: