کلیسای مریم مقدس (زُر زُر)
نوشته شده توسط : safa
کلیسای مریم مقدس (زُر زُر)

تاریخ ایجاد 18/11/2014 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 23   قیمت: 6000 تومان     تعدادمشاهده  11  


 کلیسای مریم مقدس (زُر زُر)


کلیسای مریم مقدس یا کلیسای زور زور(به ارمنی Ծոր Ծորի Սուրբ Աստվածածնի մատուռ - به انگلیسی Chapel of Dzordzor)، نام کلیسایی است واقع در استان آذربایجان غربی، شهرستان ماکو و در ۱۲ کیلومتری شمال غرب قره کلیسا و در نزدیکی روستای بارون، در دهنه دره‌ای که رودخانه زنگی مار از آن جاریست و در دامنه کوهپایه‌ای که به یک تنگنای بسیار فشرده می‌رسد، بنا گردیده است. این کلیسا از جمله بناهای تاریخی ایران است که در فهرست آثار ملی ایران و فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است؛ همچنین روستای بارون نیز به طور جداگانه در فهرست یونسکو جای دارد. در سال ۱۳۶۷ به دلیل آبگیری سد بارون، کلیسا با مصالح موجود عیناً به نقطه‌ای مرتفع‌تر در ۶۰۰ متری محل اصلی منتقل گردید!
تاریخ

تاریخ بنای زور زور بین سال‌های ۱۳۱۵ تا ۱۳۲۴ میلادی تخمین زده می‌شود و توسط اسقف اعظم کلیسای تادئوس مقدس، به نام «زکریا» از خاندان بزرگ و مالکین آن منطقه، ساخته شده و به صورت مدرسه تعلیمات دینی و فرهنگی و ادبی، زیر نظر اسقف «هوانس یرزنقاتسی» (یرزنگاتسی) که یکی از مشاهیر ادب و تعلیم و تربیت ارمنیان محسوب می‌شود اداره می‌شد؛ او در سال ۱۳۴۱ میلادی مقیم این کلیسا بود، و به این سبب او را «زور زورتسی» (Hovanes yerznkatsi - Tsortsoretsi) نیز می‌نامند.
معماری کلیسا

این کلیسای صلیبی شکل است و ابعاد بیرونی آن ۷/۲۰ × ۵/۱۰ و ارتفاع آن پس از تجزیه و تحلیل تناسبات پلان و انتقال آن بر نمای ساختمان، ۱۲/۵۸ به دست آمده است. این کلیسا همانند سایر کلیساهای ارمنی که در آن روزگار ساخته می‌شد، با سنگهای تراشیده شده در حجمهای مختلف ساخته شده است. نمای کلیسا بسیار ساده است و فقط اطراف پنجره‌ها و نورگیرها با ستون‌های کاذبی که به قوس جناغی ختم می‌شوند تزیین شده است.
دوباره سازی کلیسا

وزارت نیرو به منظور مشروب نمودن اراضی دشت ماکو، پروژه سد مخزنی بارون را به تصویب رسانید و از سال ۱۳۶۶ خورشیدی، عملیات ساختمانی آن شروع گردید. کلیسا در همان نقطه‌ای قرار گرفته بود که دیوار حائل سد نیز می‌بایستی در آنجا بر پا می‌گردید و طبق نقشه‌های مصوب، پس از اتمام آن و آبگیری دریاچه، کلیسای مزبور در دریاچه سد غرق می‌شد. از طرفی عملیات خاکبرداری تونل‌های انحرافی و یک رشته انفجارهای ساختمانی به بقیه بنای کلیسا آسیب فراوانی وارد نموده بود. به همین علت مدیریت اجرائی سازمان میراث فرهنگی کشور، با موافقت وزارت نیرو و همیاری شرکت‌های (مهاب قدس و پیماب) و سازمان آب و برق منطقه‌ای و همچنین توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و به همیاری متخصصین و معماران جمهوری ارمنستان در مدت ۲۵ روز، با رعایت نکات علمی، سنگ به سنگ، لایه‌های دیوار چینی شماره گذاری، پیاده و به محل دیگری با ارتفاع حدود ۱۱۰ متر و به فاصله ۶۰۰ متری آن نقطه،منتقل و بر روی یک برآمدگی صخره‌ای، از نو بنا گردید.و....


کلمات کلیدی مرتبط:
کلیسای مریم مقدس (زُر زُر) , ,کلیسای مریم مقدس یا کلیسای زور زور(به ارمنی Ծոր Ծորի Սուրբ Աստվածածնի մատուռ - به انگلیسی Chapel of Dzordzor)، نام کلیسایی است واقع در استان آذربایجان غربی، شهرستان ماکو و در ۱۲ کیلومتری شمال غرب قره کلیسا و در نزدیکی روستای بارون، در دهنه دره‌ای که رودخانه زنگی مار از,
مقالات مرتبط در این دسته
لزوم احیای خانه های تاریخی در بافت قدیمی نمونه موردی خانه خواجه باروخ
مبانی نظری و پیشینه نوسازی و بهسازی بافت فرسوده
تعمیر ونگه داری ساختمان
پاورپوینت مرمت بافت تاریخی شهرهای اروپایی
ابزار و فنون مرمت
دانلود تجربه ایران در رویارویی با بافتهای با ارزش تاریخی (اما فرسوده), word,
پرسشنامه برداشت میدانی بنا
دانلود نمونه سوالات انسان طبیعت معماری-رشته مرمت و احیا ابنیه
دانلود نمونه سوالات مدیریت و تشکیلات کارگاه -رشته مرمت و احیا ابنیه
دانلود نمونه سوالات -رشته مرمت و احیا ابنیه
دانلود نمونه سوالات شناخت مواد و مصالح -رشته مرمت و احیا ابنیه
دانلود نمونه سوالات هنر در تمدن اسلامی ۱ -رشته مرمت و احیا ابنیه
دانلود نمونه سوالات آشنایی با باستان شناسی -رشته مرمت و احیا ابنیه
دانلود تحقیق فن شناسی مرمت pdf
دانلود تحقيق تجربه ایران در رویارویی با بافتهای با ارزش تاریخی (اما فرسوده)
دانلود تحقیق طرح مرمت و احیا خانه قیومی ابرکوه
پاورپوینت مرمت خانه تاریخی بهروزی شهر قزوین
طرح مرمت و احياء گرمابه سيديان قزوين
طرح مرمت مسجد و مدرسه سردار قزوین
طرح مرمت منزل آیت الله بروجردی در قم بهمراه نقشه های اتوکد




:: بازدید از این مطلب : 271
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: