پاورپونیت بررسی ضوابط و استاندارد و نمونه های طراحی فرودگاه
نوشته شده توسط : safa
پاورپونیت بررسی ضوابط و استاندارد و نمونه های طراحی فرودگاه

تاریخ ایجاد 30/11/2017 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 250 اسلاید   قیمت: 9500 تومان     تعدادمشاهده  1  


فرودگاه‌هاي بين‌المللي عموماً داراي مجموعه‌اي از تأسيسات و ساختمانهائي هستند که مسافران در اين اماکن به هواپيما سوار يا از آن پياده مي‌شوند و همچنين بار هواپيماها تخليه و يا بارگيري مي‌شوند. تأسيساتي که مسافران از طريق آنها با حمل و نقل زميني، خريد بليط، انتقال بار همراه، و چمدانهاي خود و همچنين عبور از ورودي‌هاي امنيتي از آنها استفاده مي‌کنند ترمينال و يا پايانه هوايي ناميده مي‌شود 
 
فهرست مطالب
    چکیده 
    مقدمه 
    اهداف
    اهداف کلی و جزئی
    اهداف کاربردی
    تاریخچه پرواز
    تأسیس تشکیلات هواپیمایی در ایران
    تاریخچه ساخت فرودگاه
    بررسی ضوابط و مقررات
    تعاریف
    انتخاب محل فرودگاه
    طراحی سیستم‌های مختلف فرودگاه‌ها
    ارکان اصلی فرودگاه
    اجزای تشکیل­‌دهنده فرودگاه
    محوطه انتظار
    انواع طرح‌های پایانه مسافری
    روش‌های معمول دسترسی و تعداد طبقات پایانه‌ها
    اجزای سیستم پایانه مسافری
    محوطه کیترینگ
    نمودار جریان مسافر و جامه دان در ترمینال مسافری
    نمودار جریان مسافر، توشه و بار خروجی در پایانه داخلی
    نمودار جریان مسافر، توشه و بار ورودی در پایانه بین‌المللی
    عملیات توشه‌داری
    بررسی استانداردهای طرح
    محوطه جلوخان پایانه
    طول تخمینی لازم برای بند پرواز مخصوص انواع هواپیماها
    استاندارد FAA برای باند خزش، فوت
    سطح روسازی شده، شانه‌ها، سطح مانع از فرسایش، محوطه ایمنی و محدوده بدون مانع باند پرواز
    بررسی نمونه‌های مشابه
    فرودگاه بین المللی کانسای ژاپن
    فرودگاه بین‌المللی امام خمینی
    مشخصات فرودگاه بین المللی امام خمینی
    فرودگاه باراهاس مادرید
    فرودگاه بین­‌المللی کوالالامپور مالزی
    و بسیاری موارد دیگر
 
بخشی از مطلب
تخیل و آرزوهای ناشی از آن، موتور محرک پیشرفت جامعه بشری از دیرباز تا کنون بوده است. تخیلاتی از نگاهی دقیق به محیط اطراف حاصل می‌شد و آدمی را به تلاشی مضاعف در جهت تحقق بخشیدن به آن وا می‌داشت. تماشای پرواز پرندگان، یکی از نخستین مسائلی بود که ذهن انسان‌ها را به خود مشغول کرد. به طوری این امر از هزاران سال پیش، به هدف غایی بشر تبدیل شده بود.
تلاش برای محقق کردن آرزوی پرواز، قدمتی به اندازه تاریخ بشریت دارد. با این حال اسناد تاریخی محدود به دست آمده، تنها برخی از آنها را به تصویر می‌کشند؛ از تلاش دانشمندان مسلمان برای ساخت بال تا طرح‌های محیرالعقول لئوناردو داوینچی که شباهت بسیاری به کایت‌ و هلیکوپتر امروزی دارد. طرح‌های که همگی در زمان خود به عنوان تخیلاتی واهی به نظر می‌رسیدند و حتی عده‌ای در راه تحقق بخشیدن به آنها، جان خود را از دست دادند. 
در زمستان سال ۱۹۰۳ میلادی، اتفاقی افتاد که آینده بشر را دگرگون کرد و دنیای امروزی ما را شکل داد؛ برادران رایت که به تبحر در ساخت و تعمیر دوچرخه شهرت داشتند، توانستند برای نخستین بار در تاریخ، با وسیله پرنده ابداعی خود به مدت ۱۲ ثانیه پرواز کنند! این پرواز که در ارتفاع ۳ متری از سطح زمین انجام شد و مسافتی ۳۶ متری را شامل می‌شد، شالوده هواپیماهای مافوق صوت امروزی را پی ریزی کرد.
وقوع جنگ جهانی اول، توجهات بسیاری را به ماشین‌ پرنده‌ای جلب کرد که مدت زیادی از اختراع آن نمی‌گذشت. بنابرین تمامی دول درگیر، به انجام تحقیقات گسترده‌ای روی آورند که موجب پیدایش نخستین نسل از هواپیماهای جنگی شد. لکن ساخت و استفاده گسترده از هواپیماها، نیازمند وجود بستری بود تا علاوه بر تامین فضای مورد نیاز فرود و برخاست آنها، به عنوان یک مقر نیز عمل کند. بنابرین این‌گونه بود که نخستین فرودگاه‌ها پدید آمدند. 
نخستین پرواز تجاری درست یک سال پس از پایان جنگ جهانی اول، توسط هواپیمایی کوچک از پاریس به مقصد لندن انجام شد. این پرواز سه ساعت و نیمه که ۱۰ مسافر را جابجا می‌کرد، سرآغازی شد بر سفرهای هوایی امروزی که به وسیله هواپیمای غول‌پیکری با گنجایش حمل صدها نفر انجام می‌شود. هرچند که همه چیز تنها در این امر خلاصه نمی‌شود و هواپیماهای ترابری نیز نقش مهمی در معادلات امروزی دارند.
تاریخچه فرودگاه در ایران:
جنگ جهانی اول، اهمیت نیروی هوایی را بر همگان آشکار ساخت و هر کشوری به قدر توان خود، به فعالیت در این حوزه پرداخت. ایران نیز به تبع بسیاری از دول وقت، به فکر تشکیل ناوگان هوایی خود افتاد. لکن چنین امری نیازمند زیرساخت‌های لازم بود. لکن از آنجا که نخستین فرودگاه ایران، پیش از آن در سال ۱۳۰۱ خورشیدی و به دنبال درخواست دولت وقت انگلستان از ایران مبنی بر اعزام دو فروند هواپیما از طریق بغداد، در منطقه قلعه مرغی تهران به بهره‌برداری رسیده بود، اعزام افرادی برای یادگیری خلبانی کفایت می‌کرد. از این‌رئ محمد تقی خان پسیان، به عنوان نخستین ایرانی، دوره خلبانی را در آلمان با موفقیت گذراند و بدین ترتیب گام‌های ابتدایی به منظور تشکیل نخستین ناوگان هوایی خاورمیانه کلید خورد.
فرودگاه به عنوان یکی از پرترددترین اماکن عمومی، انتقال بار و افراد زیادی را در طول روز به عهده دارد. بنابرین نیازمند طراحی خاصی است که بتواند در عین تامین آسایش مسافران، خدماتی مقتضی را نیز ارائه نماید. از این‌رو در طراحی تمامی فرودگاه‌ها، شاهد وجود فضاهایی نظیر خش رفاهی و خدماتی، سالن انتظار و ترانزیت هستیم که زمان حضور مسافران در این مکان را قابل تحمل‌تر می‌کنند.
فرودگاه‌ها به سبب اهمیت بسیار خود، دارای طراحی‌های فوق‌العاده‌ای هستند که علاوه بر تامین نیازهای متعدد مسافران پرسنل، آنها را به یک نماد شهری نیز تبدیل می‌کند. بنابرین مطالعه و بررسی آنها به عنوان نمونه موردی فرودگاه، از اهمیت بسیاری برخوردار است و به همین جهت در پاورپوینت پیش‌رو، به ارائه چندین نمونه موردی فرودگاه پرداخته‌ایم که اهم آنها به شرح زیرند:
فرودگاه T.W.A نیویورک، یکی از شاهکارهای حوزه معماری به شمار می‌رود. این ترمینال هوایی که طراحی آن به عهده معمار معروف، ایرو سارینن (Eero saarinen)، گذاشته شده شده بود، در سال ۱۹۶۲ میلادی صورت گرفته است و علیرغم قدمت خود، یکی از بهترین و مجهزترین فرودگاه‌های جهان به شمار می‌رود. یکی دیگر از نکات قابل توجه، طراحی ساختمان این فرودگاه در دو پوسته عقاب شکل است که کاربری آن را به تصویر می‌کشد.
فرودگاه بین‌المللی کانسای ژاپن، یکی دیگر از آثار اعجاب انگیز رنزو پیانو است که در شرق آسیا قرار دارد. این پروژه عظیم که ساخت آن در سال ۱۹۹۴ میلادی شروع شد و تنها ۵ سال بعد پایان یافت، در زمینی به طول ۴.۲۷ و عرض ۱.۲۵ کیلومتر بنا شده است. رنزو پیانو در طراحی این بنا، با الهام گرفتن از فرهنگ و سنت مردمان ژاپن و شرق آسیا، طرحی را ارائه داد که در عین ساختار مدرن خود، شباهت بسیاری به اژدهای افسانه‌ای این مردمان دارد.
فرودگاه باراخاس شهر مادرید من جمله پروژه‌های زیبایی به شمار می‌رود که مدت زمان زیادی برای طراحی و اجرای آن صرف شده است؛ چراکه طراحی این فرودگاه چیزی حدود یک سال به طول انجامید و در نهایت اجرای آن در سال ۲۰۰۵ میلادی کلید خورد. فرودگاه باراخاس مادرید که ساخت آن در سال ۲۰۱۰ میلادی به پایان رسید، دارای سقفی موجی است که توسط پایه‌هایی V شکل نگهداری می‌شود.
فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور، بر خلاف بسیاری از آثار آسیایی که تلفیقی از سنت و مدرنیته به شمار می‌روند، با طبیعت تلفیق شده است. این فرودگاه مهم مالزی که به عنوان یکی از بزرگترین فرودگاه‌های آسیایی نیز شناخته می‌شود، به شکل یک علامت به اضافه طراحی شده است و از سقف گسترده‌ای بهره می‌برد که با طراحی منشعب خود، تصویر یک درخت را در ذهن هر بیننده‌ای متبادر می‌کند.


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپونیت ,بررسی ضوابط و استاندارد ,نمونه های طراحی فرودگاه ,اهداف ,اهداف کلی و جزئی ,اهداف کاربردی ,تاریخچه پرواز ,تأسیس تشکیلات هواپیمایی در ایران ,تاریخچه ساخت فرودگاه ,بررسی ضوابط و مقررات ,انتخاب محل فرودگاه ,طراحی سیستم‌های مختلف فرودگاه‌ها ,ارکان اصلی فرودگاه ,اجزای تشکیل­‌دهنده فرودگاه ,مح,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی ترمینال مسافربری - پایانه اتوبوس
پاورپوینت بررسی و معرفی نمونه های مشابه ترمینال مسافربری
پاورپوینت بررسی مبانی نظری طراحی ترمینال اتوبوس
پاورپوینت بررسی استانداردها و سرانه فضاها در طراحی ترمینال اتوبوس
دانلود,تحلیل نمونه ,ترمینال داخلی -پاورپوینت
پاورپوینت بررسی برنامه فیزیکی ، متراژ فضاهای ایستگاه مترو
دانلود پروژه پایانه مسافربری درون استانی
پاورپوینت تجزیه و تحلیل ترمینال غرب
پاورپوینت تحلیل فرودگاه
مطالعات طرح4 طراحی و معماری فرودگاه
پاورپوینت بررسی طراحی ایستگاه قطار شهری
پاورپوینت بررسی جدول سرانه ها برای طراحی یک اینترمودال - ایستگاه راه آهن شهری و بین شهری
پاورپوینت بررسی ضوابط و استانداردهای طراحی ایستگاه راه آهن
پاورپوینت بررسی ایستگاه های راه آهن
پاورپوینت بررسی پایانه قطار شهری(مشهد) دپوی غرب
پاورپوینت بررسی ایستگاه راه آهن سنت دنیس از کنگو کوما
پاورپوینت فرودگاه بین المللی هنگ کنگ
بندر امام خميني 53 ص + 32 اسلاید
مکانیابی بندر جدید در سواحل جنوب کشور
پاورپوینت پایانه مسافر بری شهید کلانتری (کرج)




:: برچسب‌ها: پاورپونیت ,بررسی ضوابط و استاندارد ,نمونه های طراحی فرودگاه ,اهداف ,اهداف کلی و جزئی ,اهداف کاربردی ,تاریخچه پرواز ,تأسیس تشکیلات هواپیمایی در ایران ,تاریخچه ساخت فرودگاه ,بررسی ضوابط و مقررات ,انتخاب محل فرودگاه ,طراحی سیستم‌های مختلف فرودگاه‌ها ,ارکان اصلی فرودگاه ,اجزای تشکیل­‌دهنده فرودگاه ,مح, ,
:: بازدید از این مطلب : 280
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: