نوشته شده توسط : safa
پاورپوینت بررسی بادگیر چپقی

تاریخ ایجاد 09/12/2017 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 24 اسلاید   قیمت: 6000 تومان     تعدادمشاهده  2  


پاورپوینت بررسی بادگیر چپقی
بخشی از مطلب
 بنای بادگیر چپقی از بناهای دوره پهلوی بوده و در شهرستان سیرجان قرار دارد. هر چند بنای مذکور قدمت تاریخی ندارد اما زیبایی آن به گونه ای است که چشم هر بینده ای را به خود جلب می کند. معمار آن سید محمد شجایی از معماران مشهور شهرستان بود که بر روی خانه ی دکتر مجد رضوی ساخته شده است.
این بنا الهام گرفته از دودکشهای کشتی است و چنانچه معمار آن گفته است در سفری که به قصد زیارت با کشتی داشته در شرایطی قرار می گیرد که با ناخدا آشنا می شود، ناخدا نیز او را به خدمت خود دعوت کرده و از او پذیرایی می کند. معمار متعجب می شود که این هوای خنک از کجا می آید و بعد از مدتی کنکاش به این نتیجه می رسد که وزش باد بعد از عبور از دودکشهای کشتی به پایین انتقال پیدا می کند.
در برگشت از سفر روزی از درب خانه دکتر می گذشت. دکتر را پریشان خاطر می بیند از او سئوال می کند مشکلت چیست؟ دکتر در جواب می گویید: داروهای من در تابستان فاسد و خراب می شوند. سید محمد می گویید: اگر هزینه ساخت بادگیری را متحمل شود برای او بنایی خواهد ساخت که منحصر به فرد باشد.
این بنا مانند سایر بادگیرها دارای اتاقی در پایین می باشد. قسمت فوقانی آن شش ضلعی است و هشت حفره در بالای آن به شکل چپق، باد را از جهات مختلف گرفته و به پایین انتقال می دهد. در روی لوله های چپق، شش ضلعی های کوچکی تزئین کننده این بادگیر هستند. شاید منحصر بودن این بادگیر به دلیل این است که در هیچ جای دیگر چنین بنایی را نخواهیم دید.
در سالهای گذشته به دلیل گذشت زمان، بنا رو به فرسودگی رفته بود اما به همت میراث فرهنگی بازسازی شد. این بنا در مرکز شهر قرار دارد و به گونه سنبل شهر شناخته می شود. و....


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ,بررسی بادگیر چپقی , بنای ,بادگیر چپقی ,بناهای دوره پهلوی , شهرستان سیرجان ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی معماری آرامگاه فردوسی
پاورپوینت بررسی تحلیل و آنالیز برج آزادی
پاورپوینت تحلیل برج قابوس
دانلود پاورپوینت بررسی معماری برج Fangda در چین




:: برچسب‌ها: پاورپوینت ,بررسی بادگیر چپقی , بنای ,بادگیر چپقی ,بناهای دوره پهلوی , شهرستان سیرجان , ,
:: بازدید از این مطلب : 232
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: