پاورپوینت بررسی و تحلیل برج ارتباطی مونتجوییک اثر کالاتراوا
نوشته شده توسط : safa
پاورپوینت بررسی و تحلیل برج ارتباطی مونتجوییک اثر کالاتراوا

تاریخ ایجاد 27/12/2017 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 35 اسلاید   قیمت: 4500 تومان     تعدادمشاهده  3  


فهرست مطالب
    معرفی برج ارتباطی مونتجوییک
    پروژه
    موقعیت
    معمار برج ارتباطی مونتجوییک
    کانسپت
    شرح پروژه برج ارتباطی مونتجوییک
    سازه
    متریال
    منابع
 
بخشی از متن
 سانتیاگو کالاتراوا معمار برجسته، مهندس سازه و مجسمه‌ساز اسپانیایی است. او به عنوان یک طراح نخبه در جهان شهرت کسب کرده است. کالاتراوا در ۲۸ ژوئیه ۱۹۵۱ میلادی در حومه شهر والنسیا در اسپانیا به دنیا آمد. در همان شهر تحصیلات خود را در مدرسه هنر و معماری به پایان رساند. وی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه پلی تکنیک والنسیا دریافت کرد. سپس تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس به پایان رساند. پس از پایان تحصیلات معماری در ۱۹۷۵ برای تحصیل در رشته سازه وارد موسسه فنی فدرال سوییس در زوریخ شد. در ۱۹۸۱ پس از اتمام تز دکترای رشته مهندسی سازه تحت عنوان چین خوردگی قاب‌های سه بعدی فعالیت‌های معماری و مهندسی خود را آغاز کرد.در آستانه برگزاری بازی‌های المپیک ۱۹۹۲ میلادی در بارسلونا، بسیاری از ساختمان‌هایی که برای این رویداد تعبیه شده بودند، با بحران وقت برای تکمیل و بهره برداری مواجه شدند. این مورد برای برج ارتباطی مونتجوییک نیز صدق می‌کرد که توسط معمار و مهندس نام آور، سانتیاگو کالاتراوا، طراحی و ساخته شده است. مسئولیت ساخت و طراحی این سازه توسط شرکت تلفونیکا به کالاتراوا اعطا شد و این سازه در بازه زمانی بین سال‌های ۱۹۸۹-۱۹۹۲ تکمیل گردید.
پروژه:
پروژه‌ای که برای چنین رویدادی خاصی طراحی شود، نه تنها باید اهدافی را که برای آن‌ها ساخته شده محقق نماید، بلکه از جهات گوناگون نیز باید نیازهای مهمی را برآورده کند. لذا برج ارتباطی مونتجوییک، نه تنها باید الزامات خاصی را که در آن زمان نیاز بود براورده می‌کرد بلکه باید به نماد ماندگاری از بارسلون نیز تبدیل می‌شد. برج ارتباطی مونتجوییک، این محل را به طور گسترده ای پوشش داده است.
بر اساس برنامه های کاربردی طرح‌ریزی شده در ساخت، این بنا نقطه عطفی در معماری بارسلونا میباشد و از ارزش نمادین بالایی برخوردار است. تصویر برج ارتباطی مونتجوییک، ایده کلی آینده گرایانه‌ای را منعکس می‌کند که اغلب در بسیاری دیگر از آثار سانتیاگو کالاتراوا نظیر ایستگاه قطار لیون فرانسه یا شهر علم و هنر در والنسیا نیز مشهود است. همچون دیگر آثار این معمار، خطوط اریبی که بیان  تصویر متحرک کانونی را ساده‌تر می‌سازند، اشکالی انتزاعی به رنگ سفید خالص را ایجاد می‌نمایند که یادآور ماشین آلات آیرودینامیکی هوافضایی و تشکیلات مدرن می‌باشد.
موقعیت:
برج ارتباطی مونتجوییک یا برج کالاتراوا، در نزدیکی ساختمان پالا سنت جوردی که توسط معمار ژاپنی آراتا ایسوزاکی ساخته شده ، استادیوم المپیک لوئیس کمپانیز و استخرهای پیکورنل در بارسلونا، کاتالونیا، اسپانیا ساخته شده است. این منطقه کوهستانی، “حلقه المپیک” نامیده می‌شود; چرا که در آن امکانات اصلی لازم برای بازی‌های المپیک ۱۹۹۲ متمرکز شده بودند. دسترسی به محل برج ارتباطی مونتجوییک، در دامنه از طریق  پلازا د اسپانیا و از سمت بالا از طریق اونیدا ماریا کریستینا امکان پذیر می‌باشد.
کانسپت:
بسیاری از طراحی‌های سانتیاگو کالاتراوا نشان دهنده نماد انسانی است که زانو زده تا پیشکشی را تقدیم کند. وی در این پروژه بر روی تصویر ورزشکاری از یونان باستان متمرکز شده است که برای جمع آوری مدال‌های خود، بر روی زانوهایش قرار دارد.
سانتیاگو کالاتراوا با طراحی این برج نه تنها موفق شد تا توابع مورد نیاز المپیک آن زمان را فراهم نماید، بلکه توانست اثری هنری و نمادین را برای شهر بارسلونا خلق کند. با ارتفاع ۱۳۶ متر، پلت فرم صفحات مدور انتقال اطلاعات در بخش بالایی قرار دارد، اما مجددا طرح نوآورانه‌ای در پلت فرم تمیز و روشنی که یک فلش دایره ای را با کمان مخصوص به آن شبیه سازی می‌کند، مشهود است.سوکت دایرهای پایین‌تر میزبان فعالیت‌های مربوط به خدمات مخابراتی است که از طریق فضای باز موجود در قوس قابل دستیابی است. این بخش که دربرگیرنده ترکیبی از درب فلزی متحرک و لولاهای مختلف مخصوص به خود است، در عین ایجاد دگرگونی‌هایی در تم مورد مطالعه، به طرح‌ریزی حرکت پلک ها توسط معمار را تسهیل می‌کند.
درب فوق‎‌الذکر دارای یک سیستم باز کننده نیز هست که توسط یک مکانیزم هیدرولیکی تنظیم شده و اولین عنصر معماری است که توسط کالاتراوا در این برج ساخته شده است. بنابراین، اولین قسمتی که در این برج تکمیل گردید، پلک زدن چشمان مجسمه بود که به نظر می‌رسد، با عناصر مواج و trencadís و پوشش سفید رنگ برج ارتباطی مونتجوییک، هارمونی خاصی را برقرار نموده است. جهت گیری مناسب برج کالاتراوا که با زاویه درازروزی تابستانی شهر منطبق می‌باشد، باعث می‌شود که این برج  به عنوان یک زمان‌سنج خورشیدی عمل کند و سایه آن همانند عقربه مرکزی در میانه میدان به نظر برسد.
سازه:
همانطور که اغلب در آثار این معمار مشهود است، تقارن قدامی سختی در تقابل با عدم تقارن جانبی تنشی وجود دارد؛ چرا که معمولا این معمار، پروژه‌های خود را از قسمت مقطعی که در آن بهترین نقطه میانبر وجود دارد آغاز می‌کند و همین امر سبب خلق آثاری شده است که تحسین همگان را برمی‌انگیزد. بر خلاف بسیاری از برج های ارتباطی، ساختار برج ارتباطی مونتجوییک بر پایه عمودی نیست. برج ارتباطی مونتجوییک شامل محوری است که توسط سه ساختار فلزی پشتیبانی می‌شود. در مرز بین تعادل استاتیک و پویا، تعادل این سازه، توسط تطبیق با مرکز گرانش پایه که حاصل وزن عمودی خود بنا میباشد تضمین می‌‍شود. محور نیز توسط یک پایه مدور پشتیبانی می‌گردد و وزن این سازه فولادی معادل هزار تن است.
متریال:
فولاد قابل انعطاف و بتن رنگی که اغلب در دودکش‌های نیروگاه ها استفاده می‌شوند، در ساخت برج ارتباطی مونتجوییک مورد استفاده قرار گرفته‌اند. برج با صفحات صاف سفیدرنگ پوشیده شده است. کیفیت بتن استفاده شده برای کوتاه کردن زمان ساخت و آماده نمودن آن برای بازیهای المپیک ضروری بود. کالاتراوا همانند بسیاری از پل‌ها، از trancadís برای پوشش پایه برج ارتباطی مونتجوییک استفاده نمود که در این مورد سفیدرنگ بود. بخش‌های سرامیکی خاص نیز که از آثار آنتونی گائودی الهام گرفته شده است در این برج به چشم می‌خورد.


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ,بررسی و تحلیل ,برج ارتباطی ,مونتجوییک اثر کالاتراوا ,معرفی برج ,ارتباطی مونتجوییک ,پروژه ,موقعیت ,معمار برج ارتباطی ,مونتجوییک ,کانسپت ,شرح پروژه برج ,ارتباطی مونتجوییک ,سازه ,متریال , سانتیاگو کالاتراوا , معمار برجسته ,مهندس سازه و مجسمه‌ساز اسپانیایی ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی و تحلیل پل زوبیزوری بیلبائو اثر کالاتراوا
پاورپوینت بررسی و تحلیل پل ساموئل بکت اثر کالاتراوا
پروژه بررسی و تحلیل ویلا ساوا اثر لوکوربوزیه
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری برج العرب دبی
پاورپوینت بررسی و تحلیل پاویون کویت در اکسپو ۹۲ سویل
پاورپوینت بررسی و تحلیل پل قانون ونیز
پاورپوینت بررسی و تحلیل پل لا موهر بوینس آیرس اثر سانتیاگو کالاتراوا
بررسی معماری برج خلیفه دبی، پاورپوینت
پاورپوینت بررسی طراحی پل عابر پیاده و دوچرخه سواری بینس برو (Byens Bro)
پاورپوینت بررسی خانه و اتاق کار فرانک لوید رایت-اسکاتسدال-آریزونا
پاورپوینت معرفی ۸ آثار ارزشمند تاریخی اروپا
پروژه های در معماری 3D سانتیاگو کالاتراوا




:: بازدید از این مطلب : 224
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 دی 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: