بررسی استانداردها ضوابط و معیارهای طراحی مدرسه
نوشته شده توسط : safa
بررسی استانداردها ضوابط و معیارهای طراحی مدرسه

تاریخ ایجاد 20/01/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 20 برگ ورد   قیمت: 2000 تومان   حجم فایل: 841 kb  تعدادمشاهده  2  


بررسی استانداردها ضوابط و معیارهای طراحی مدرسه
 
بخشی از مطلب
.حداکثر فاصله محل کار از پنجره از دو برابر ارتفاع پنجره بیشتر نباشد. 
2.برای کلاس های مجهز به وسائل سمعی و بصری امکانات تاریک کردن فضا پیش بینی شود.
.3فضاهای داری امکانات سمعی و بصری,چنانچه گنجایش تا حدود 150 نفرباشد. 
4.برای گنجایش های بیشتر از 150 نفر باید از نور مصنوعی استفاده شود و تمهیداتی برای کنترل مقدار و شدت و ضعف آن اندیشیده شود. 
نسبت ابعاد
گرچه تناسب ابعاد یک فضا از ضابظه های مختلفی پیروی می کند ولی تناسباتی که مورد قبول استانداردهای مختلف برای حداکثر نسبت طول و عرض کتاس درست است,از3/1:1 تا 7/1:1 متغیر است .نسبتی که اکثرا با آن توافق دارند4/1:1 می باشد. 
از نظر ارتفاع در بیشتر موارد 3 مترمتناسب است و نسبت حجم فضا بر نفر برای کلاس های کوچک 5/2 مترمکعب(حداقل)و برای کلاس های بزرگ 5/4 متر مکعب توصیه شده است که به طورکلی برای تامین نور طبیعی و مصنوعی,تهویه و طنین صدا اندازه مناسبی است. 
صدا: استاندارد مقاومت در مقابل عبور صدا برای دیوار های اتاق درس 45-35 dbدسی بل) و برای کف و سقف db 45 در نظر گرفته می شود.می توان به منظور تامین یکنواختی فضا تمهیدات آکوستیکی در بدنه کلاس رامورد نظر قرارداد. حداکثر فاصله بین سخنگو و شنونده وبدون استفاده از وسایل کمکی m 25 است.با این ترتیب که شنوندگان در داخل زاویه 140 درجه ای قرار می گیرند که راس آن محل استقرار سخنگو است. 
شکل:
تقلیل فاصله استاد و دانشجو به حداقل ممکن می تواند مهمترین ضابطه برای طرح اتاق درس باشد چون باعث می شود که ارتباط بین دونفربهترشود,به طوریکه:
.1احتیاج به صدای آرام تر و فشار فیزیکی کمتر 
2.به وسائل سمعی بصری کمتر و کوچکتر و ارزانتری نیاز است. 
- استانداردهای متداول جهانی برای عناصر موجود درکلاس درس,فواصل و اندازه هایی را که در ارتباط و تابعی از یکدیگر می باشند,به شرح زیر مشخص می نماید تا مد نظر طراح قرارگیرد.
 میزوصند لیها   به صورت یکپارچه باشند.
فاصله از دیوار جلو تا پشت صندلی های ردیف اول m 3 باشد. 
فاصله صندلی ها پشت تا پشت cm90 و با فاصله مرکز تا مرکز تا مرکزcm 60 . 
تعداد صند لی ها در هر ردیف تابعی از زاویه مخروط دید است.عرض ردیف کنتر از 7 صندلی: عرض ردیف کمتر از 7 صندلی : عرض کل راهروهای داخل کلاسm 1.80 . 
عرض ردیف بیش از 7 صندلی :عرض کل راهرو های داخل کلاس m 2.40. 
اگر بیش از 50 صندلی در کلاس وجود داردباید درب دومی نیز وجود داشته باشد. 
در مواردی که بیش از 7 صندلی در عرض و تعداد درب ها 2 می باشد,m 0.90 عرض اضافی در انتهای کلاس باید وجود داشته باشد و در غیر این صورت فاصله صندلی عقبی 
با دیوار بیش از 0.60 باشد.
کف کلاس بعد از ردیف هشتم باید شیب دار بوده و ارتفاع آن برای دید مناسب باشد. 
 میزان نور در کلاس ها باید با ابعاد و مساحت آن متناسب بوده و مصالح سقف و دیوارها وکف طوری انتخاب شود که از نظر انعکاس نور و یا صوت مشکلاتی پیش نیاید. 
 فاصله دورترین بیننده به طور معمول در صورت استفاده از تخته گچی یا پرده نمایش به اندازه 6 برابر طول پرده در نظر گرفته شود(فاصله اولین وآخرین ردیف از دیوار جلو 
و......


کلمات کلیدی مرتبط:
بررسی استانداردها , ضوابط و معیارهای , طراحی مدرسه ,استاندارد های مدرسه, بنای مدرسه, ضوابط طراحی مدرسه, طراحی آموزشی, طراحی مدرسه, طرح ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری مدارس خارجی
پاورپوینت تحلیل معماری دانشگاه زنان اوها
پاورپوینت تحلیل معماری ایمنی در مدارس
پاورپوینت بررسی طرح مرکز کنوانسیون شهر مونس اثر دانیل لیبسکیند
پاورپوینت بررسی مدرسه پایدار
دانلود،مدرسه معماری همونیک،Hamonic ،پاورپوینت
پاورپوینت بررسی معماری کتابخانه هالیفاکس کانادا
پاورپوینت مقایسه تطبیقی پنج مدرسه
پاورپوینت بررسی عوامل موثر بر یادگیری ؛ نور ، روشنایی ، صدا و …
پاورپوینت بررسی ضوابط طراحی مدرسه راهنمایی
پاورپوینت بررسی استانداردها در اماکن آموزشی
پاورپوینت بررسی طراحی یک دبیرستان پسرانه در مشهد
پاورپوینت بررسی فضای سبز در مدارس
پاورپوینت بررسی دانشکده هنر دانشگاه آیووا
پاورپوینت بررسی مدرسه دنور
پاورپوینت بررسی مدرسه هنر سنگاپور (مدرسه نانیانگ )
پاورپوینت بررسی هفت مدرسه خارجی
پاورپوینت بررسی استانداردهای فیزیکی مدرسه ابتدایی
پاورپوینت بررسی کتابخانه مرکزی سیاتل آمریکا
پاورپوینت مطالعات طراحی فروشگاه کتاب




:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 بهمن 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: