نوشته شده توسط : safa
پاورپوینت بررسی معماری حمام علی مصطفی ارومیه

تاریخ ایجاد 28/05/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 15 اسلاید بهمراه نقشه   قیمت: 5000 تومان     تعدادمشاهده  3  


پاورپوینت بررسی معماری حمام علی مصطفی ارومیه 
 
حمام علی مصطفی مربوط به دوره قاجار است و در اورمیه، داخل بازار قدیمی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۱۰۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
حمام علي مصطفي يكي از بزرگترين حمامهاي تاريخي به جا مانده در شهر اروميه است  اين حمام در خيابان شهيد مطهري، كوي دوشابچي خانا (شيره پز خانه) قرار دارد. اين حمام ظاهراً توسط شخصي خيّر به نام حاج قاضي، بنا گرديده است. درباره حاج قاضی گفتنی است: كه وي يكي از علماي مشهور و از روحانیان دوره ناصرالدین شاه در شهر اروميه مي باشد. حاج قاضي در زمان یورش شیخ عبیداله شمزینی به سال 1258 ش (1297 ه ق) به ارومیه، مامور حفاظت از  دروازه توپراق قلعه از سوي اقبال الدوله والی ارومیه مي شود .
حمام علي مصطفي مانند ساير حمامهاي قديمي داراي فضاهاي سربنيه، فضاي ورودي، گرمخانه و خزينه ميباشد. اين حمام داراي دو ورودي اصلي و فرعي است. ورودي اصلي از طرف مسجد حاجي قاضي بوده و ورودي فرعي آن از دوشابچي بازار مي باشد. فضاي سربنيه (زير گنبد اصلي) به شكل هشت ضلعي و پس از آن هشتي و سپس گرمخانه قرار دارد از طريق چهارپله از فضاي گرمخانه ميتوان به خزينه حمام دسترسي پيدا كرد. قسمت گرمخانه زنانه بصورت مخروبه درآمده و بخش مردانه نسبتاً سالم است.در اين بنا هفت گنبد وجود دارد كه سه تاي آن بزرگ و بقيه متوسط هستند ولي متاسفانه گنبد هاي آن به علت فرسده و قديمي بودن تخريب شده است. گفتني است كه مالكيت اين بنا از نوع خصوصي است . حمام قديمي دوره قاجاري علي مصطفي با همت اداره ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي استان در تاريخ 10/3/1382 به ثبت ملي رسيده است.و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
پلان حمام علی مصطفی ,پاورپوینت حمام علی مصطفی ,معماری حمام علی مصطفی ارومیه ,نقشه حمام علی مصطفی ,حمام علی مصطفی ,
مقالات مرتبط در این دسته




:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 خرداد 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: