پاورپوینت بررسی معماری حمامهای ایرانی
نوشته شده توسط : safa
پاورپوینت بررسی معماری حمامهای ایرانی

تاریخ ایجاد 03/06/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 52 اسلاید بهمراه نقشه   قیمت: 6500 تومان     تعدادمشاهده  1  


بخشی از مطلب

اهمیت و ضرورت حمام و موقعیت آن در شهر، نقش حمام در روابط اجتماعی، ارتباط قوی آن با سنت های مذهبی و بومی و لباس، ارتباط قابل توجه آن با روش های پزشکی و روان پزشکی و حضور آن در بیشتر مراحل مهم زندگی نمونه هایی از ویژگی هایی است که حمام را در جایگاهی بالا در فرهنگ ایرانی قرار می دهند. الزامات سنتی و روابط مربوط به سلامتی، شستن و حمام کردن را به عنوان یکی از آداب ایرانیان از زمان تولد و حتی پس از مرگ قرار داده است. بدیهی است که این پدیده گسترده و ظریف در تمام جنبه های مختلف زندگی اجتماعی مردم ایران مشهود است. بر این اساس، محل حمام ها در شهر براساس روابط اجتماعی و الزامات زیست محیطی و محل سیستم تامین آب تعیین شده است. این مطالعه به این پرسش ها پاسخ می دهد: نقش و وضعیت حمام های تاریخی ایران در شهرها و زندگی مردم چیست؟ و بر اساس آن توزیع و جایگزینی حمام ها چگونه است؟ نتایج نشان می دهد که حمام نقش مهمتری نسبت به دیگر ساختمان های عمومی داشت و حتی در بسیاری از موارد دستیار آنها بود.    پدیده ها و عوامل معماری که در دوران بعد از اسلام به خدمت گرفته شده اند به اعتباری تمامی آن ها در دوران قبل از اسلام بوجود آمده و در طی دوران بعد از اسلام با تجربیاتی که بد روی کاربرد آگاهانه تر آن ها صورت گرفته و به گونه ای جالبتر، موفق تر و هنرمندانه تر مورد استفاده واقع شده است. در این باره می توان موارد مختلف را بیان داشت.
مثلاً گنبد را در نظر بگیرید که دست کم از دوره اشکانی نشانه هایی از آن در دست داریم این پدیده در دوران بعد از اسلام با اتکا بر تجربیاتی که درباره نحوه برپا کردن آن طی چند قرن بدست آمده بود. چه از نظر جنبه های فنی و چه از نظر فرم و زیبایی به جالبترین و شکوهمندترین شکل ممکت برپا گردیده و به اوج ترقی رسید. با انجام یک بررسی علمی مشاهده می کنیم که شکل ها و طرح های مختلفی که در مسجد ها عرضه شده است همگی به شدت متأثر از فرم ها و طرح های معماری قبل از اسلام ایران است.
-    مهندس پرویز نیلوفری در مقاله ای با عنوان نظری اجمالی به معماری ایران در عهد باستان آ ورده اند : پس از اسلام فرهنگ و هنرهای ایران با عوامل تازه ای ترکیب یافت.
برخورد و آمیزش عنصر ایرانی با جریان های فرهنگ و هنر و اندیشه اسلامی سینای تازه ای به هنر ایرانی داد بی آنکه هویت و روح آن را تغییر دهد.
معماری ایران پس از اسلام از رنگارنگی پرباروبرو طراحی و ظرافت و دقت نظر کمنظیری برخوردار شد و اوج این بازآفرینی دو عصر هنر و ران صفوی شکفت و ... پس از آنکه اسلام ایران را فراگرفت معماری ملت ها خود را با لوازم آیین جدید سازگار ساخت.
چننی است که پاره ای از باستان شناسان و مورخان عقیده دارند که برج های آتش ساسانی ساختن مناره را که برای دعوت مسلمانان به نماز بکار می رفت، الهام داده است. عوامل معماری ساسانی با اختلاف کم و بیش – اما به وضوح – در دوره های اسلامی خود را تحمیل کرد. تزئینات رایج در معماری کهن ایرانی با همه ویژگی های خود از گچ بری و آرایش با کاشی لعابدار و غیره به معماری اسلامی ایران انتقال یافته است.
نقش اسلیمی های مساجد ایرانی همان پیچک های ساسانی است که نمونه آن را در طاق بستان می یابیم ولی در هر حال این نقوش و عوامل در اثر پدیدار شدن یک امپراطوری اسلامی و ورود تمدن های گوناگون در سوای یک آیین واحد، بهره گیری های مقابلی را سبب شده و تغییر شکل یافته است که در خور مطالعه است.
از آغاز گرویدن به اسلام بسیاری از سنت های ایرانی و از جمله سنت معماری همگام با تأثیرات بیزانس میان حکمرانان ایرانی متداول گشت.
- پروفسور آرتورپوپ در کتاب معماری ایران آورده اند :
     نیروی پیروز اسلام معماری خاصی را تحمیل نکرد زیرا از داشتن چنین تجربه و تخصصی بلکی محروم بود...
ما این معماری را صرف نظر از اینکه اسلام چه سهمی در این میان دارد و صرف نظر از ابعاد گوناگون موضوع، معماری اسلامی می نامیم و سعی می کنیم برای شناخت بهتر آن ویژگی هایش را مورد بررسی قرار دهیم.در سایه شناخت است که می توانیم سهم اسلام را مشخص کنیم و به سؤالات گوناگون پاسخ دهیم.
و......


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری حمامهای ایرانی ,حمام, حمام خان , اراک حمام چهار فصل ,اردبیل حمام آقا نقیل ,اصفهان حمام خسرو آقا ,اصفهان حمام شاه ,اصفهان حمام شاه زاده ,اصفهان حمام علی قلی آقا ,بندر عباس حمام گله داری ,تبریز حمام نوبر ,جلفا حمام کردشت ,شیراز حمام وکیل ,قزوین حمام محمد رحیم خا,
مقالات مرتبط در این دسته
بررسی معماری حمامهای ایرانی
پاورپوینت بررسی معماری حمام علی مصطفی ارومیه
پاورپوینت بررسی معماری حمام خان یزد به همراه پلان و تصاویر
پاورپوینت بررسی معماری حمام علی قلی آقا به همراه پلان و تصاویر
پاورپوینت بررسی معماری حمام گلشن یزد به همراه پلان و تصاویر
پاورپوینت بررسی معماری حمام حاج آقا تراب نهاوند به همراه پلان و تصاویر
پاورپوینت بررسی معماری حمام گنجعلی خان کرمان، به همراه پلان و تصاویر
پاورپوینت بررسی معماری حمام باغ فین کاشان، به همراه پلان و تصاویر
پاورپوینت بررسی معماری حمام وکیل شیراز
پاورپوینت بررسی معماری حمام پهنه سمنان به همراه پلان و تصاویر
پاورپوینت بررسی معماری حمام شاه اصفهان به همراه پلان و تصاویر
پاورپوینت بررسی معماری حمام آقا نقی اردبیل به همراه پلان و تصاویر
پاورپوینت بررسی معماری حمام چهارفصل در شهرستان اراک
پاورپوینت بررسی معماری حمام سلطان اميراحمد
دانلود بررسی ویژگی های حمام های ایران در دوره صفوی،pdf
پاورپوینت بررسی معماری حمام سلطان امیر احمد کاشان
پاورپوینت بررسی معماری حمام ها و گرمابه های ایرانی
بررسی طراحی و معماری گرمابه ها در ایران
پاورپوينت بررسی حمام حسن خان در کرمانشاه
دانلود بررسی حمام‌های سنتی،پاورپوینت
 




:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 خرداد 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: