پاورپوینت بررسی خانه باغ چهار برج توس مشهد
نوشته شده توسط : safa
پاورپوینت بررسی خانه باغ چهار برج توس مشهد

تاریخ ایجاد 06/06/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 207 اسلاید   قیمت: 7000 تومان   حجم فایل: 12549 kb  تعدادمشاهده  2  


 

پاورپوینت بررسی خانه باغ چهار برج توس مشهد
 
 
خانه باغ چهار برج توس:
موقعیت فعلی:
در 25 کیلومتری شمال غرب مشهد_بخش مرکزی_ دهستان توس_5 کیاومتری جنوب غربی مجموعه فرهنگی تاریخی آرامگاهفردوسی قرار دارد. وجه تسمیه و تاریخچه:
خانه چهار برج در بین اهالی روستا به خانه ارباب و به عات قرارگیری در روستای چهار برج,مشهور است.
بر اساس گفته ریش سفیدان و شواهد موجود استفاده از آجرهای سینه کفتری و قاشقی در رخبام وکاربرد قوس های هلالی متداول دوره قاجاریه و پهلوی و...قدمت بنا به این دوره هاباز می گردد.
مالکیت بنا اکنون خصوصی است.
اثر باغی است حدا 4هکتار که پلان بنا تقریبا مستطیل شکل و به ابعاد18*16 متر می باشد که در منتهی الیه ضلع شرقی ایجاد شده ودارای حیاط مرکزی است.
مصالح شامل: خشت،آجر،چوب،سنگ،فلز، (بصورت شیروانی)می باشد و ارتفاع بنا حدودا 5/4 متر است.
اجزاء بنا شامل: 
الف زمستان نشینه (پذیرایی به ابعاد 4*6 در ضلع جنوبی)
ب کرسی خانه( اتاقهای مجاور زمستان نشینه)
ج تابستان نشینه ( اتاق های شمالی)
د حوضخانه (اتاق حوضدار 2 متر پایین تر از سطح دیگر اتاقها)
بخش اول: موقعیت جغرافیایی استان خراسان رضوی :یکی از استان های خراسان در شمال شرقی ایران به مرکزیت مشهد است که از شمال با ترکمنستان و استان خراسان شمالی، از غرب بااستان سمنان، از جنوب غربی و جنوب با هستان خراسان جنوبی و از شرق باافغانستان همسایه است. این استان در سال ۱۳۸۳ با تقسیم استان خراسان به سه استان ایجاد شد. واژهٔ رضوی در نام این استان، به مقبرهٔ علی بن موسی الرضا در مرکز این استان اشاره دارد. مساحت این استان ۱۱۸٬۸۵۴ کیلومتر مربع بوده که از این نظر پنجمین استان بزرگ کشور است. خراسان رضوی از ۲۵ شهرستان و ۶۵ بخش تشکیل شده‌است. ویژگیهای اقلیمی و جغرافیایی استان خراسان رضوی: وسعت زیاد استان خراسان رضوی و عواملی مانند وجود رشته كوه‌های مرتفع و نزدیکی به مناطق كويری در غرب و جنوب غربی، دوری از دريا و وزش بادهای مختلف، موجب گوناگونی آب و هوا در مناطق مختلف این استان گرديده است. بر اساس مطالعات انجام گرفته، اين سرزمين به سه منطقه آب و هوايی در شمال، مركز و جنوب تقسيم می‌شود. شمال استان به طور كلی دارای شرايط آب و هوايی معتدل و سرد كوهستانی است. اين منطقه حاصلخيزترين و متراكم‌ترين بخش استان از نظر جمعيت، فعاليت‌های اقتصادی و امكانات زيربنايی است و شامل شهرستان‌های قوچان، مشهد، درگز، چناران و سرخس می‌باشد. بيشتر جمعيت و امكانات اقتصادی و زيربنايی اين منطقه، در اطراف مشهد و در محور مشهد- قوچان قرار دارد. منطقه مركزی استان شامل شهرستان‌های سبزوار، نيشابور، تربت حيدريه، كاشمر، تربت جام، تايباد و خواف است. اين منطقه دارای آب و هوای نيمه صحرايی ملايم بوده و فعاليت اصلی اقتصادی آن كشاورزی است كه در دشت‌های وسيع دامنه‌های جنوبی بينالود تا كوير نمک و مناطق كويری مرز افغانستان انجام می‌شود. اين دشت‌ها از نظر آب و هوايی جزو مناطق خشک و نيمه خشک محسوب می‌شوند و ميزان بارندگی در آن‌ها بين 200 تا 250 ميلی‌متر در سال است.
جنوب استان دارای آب و هوای خشک و نيمه صحرايی است. اين منطقه از شهرستان‌های گناباد و بجستان تشكيل شده است. به طور کلی تنوع آب و هوايی استان عبارت است از: * آب و هوای سرد كوهستانی و نيمه صحرايی سرد در شمال و شمال غرب * آب و هوای معتدل كوهستانی در مناطقی از شمال و شمال غرب و مركز * آب و هوای نيمه صحرايی ملايم در شمال شرق، مركز و مناطقی از غرب و نيز مناطق كوهستانی جنوب * آب و هوای گرم صحرايی فراگير مناطق مركزی به طرف جنوب و جنوب غرب بررسی وضعيت بارندگی استان نشانگر اين است كه در بيش از 90% استان توزيع مكانی و زمانی بارش‌ها و پراكندگی آن‌ها يكنواخت و مشابه نيست. ميزان ريزش‌های جوی به صورت باران و برف در 15% مساحت استان (نواحی شمال و شمال غربی) آن نسبتاً زياد است. ميانگين بارندگی سالانه اين ناحيه بین 300 تا400 ميلی‌متر تغيير می‌كند ولی در مناطق جنوبی، شرقی و مركزی، ميزان بارندگی کاهش چشمگیری می‌یابد و به حدود 150 ميلی‌متر می‌رسد. اقلیم آب و هوای مشهد معتدل و متغیر است و وزش بادها در آن بیشتر در جهت جنوب شرقی به شمال غربی است. حداکثر درجه حرارت در تابستان‌ها ۴۳ درجه بالای صفر و کمترین آن در زمستان‌ها ۲۳ درجه زیر صفر است.
4- تاريخ نگاري معماري و شناخت تاريخچه بنا 1-4-پیشینه ساخت بنا در مورد ساخت بنا اطلاعات دقیق و مستندی وجود ندارد بنا بر گفته اهالی منطقه از حدود 90- 80 سال پیش این باغ وجود داشته است که در گذشته شامل فضاهای دیگری نیز بوده است . با توجه به عکس هوایی سال 1334 این بنا قطعاً در دهه 30 وجود داشته است . امّا با دقّت در فرم معماری بنا و نوع تزئینات بکار رفته می توان این گونه گفت که باغ پیشینه ای از اواخر قاجار و اوایل پهلوی دارد که به مرور زمان دستخوش تغییراتی گردیده است . استفاده از آجر و آجر لعابدار و اجرای تزئینات آجری نمالی شمالی و فضای حوضخانه نشان از تزئینات اواخر قاجار دارد که روند استفاده از آجر در ساخت بنا و تزئینات در دوره پهلوی نیز ادامه داشته است . از باغ قدیمی که حدود آن تا سالهای اخیر باقی مانده بود ، در حال حاضر بنای فعلی و محدوده فعلی آن باقی مانده است و مابقی تفکیک شده و به فروش رسیده است . تنها مدرکی که می توان به آن استناد کرد بنای فعلی و مشخصه های معماری و هنری آن است فرم پلان و نحوه قرار گیری اجزاء آن هم تداعی کننده معماری سنتی است و هم نشان از معماری مدرن دارد . فضای حوضخانه و رواق کنار آن و دو اتاق شرق و غرب آن و تزئینات آن نشانی از معماری سنتی دارد و نحوه قرار گیری دیگر فضاها و روابط بین آنها نشان از نفوذ اصول معماری مدرن در معماری سنتی دارد . در کل باتوجه به آثار و شواهد موجود می توان این گونه گفت که این بنا متعلق به اواخر قاجار و اوایل دوره پهلوی بوده که در دوره های بعد تغییراتی در آن صورت گرفته است . 
-4- بررسی وجه تسمیه،بانی و سازنده بنا و نوع مالکیت این بنا با نام خانه باغ چهار برج به شماره 13500 و به تاریخ 6/7/84 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است . این بنا در بین اهالی روستا به خاته اربابی موسوم است . البته به دلیل قرار گیری در روستای چهار برج به خانه چهار برج نیز معروف است . این بنا در گذشته به ارباب و خان روستا تعلق داشته و پس از انقلاب توسط فردی از اهالی سبزوار از خان روستا خریداری شد و پس از آن فردی به نام محسن مقیمی ملک را خریداری می کند و در حال حاضر ابن ملک در تملک آقای رفیعی می باشد . 3-4- مستندات تاريخي، فني و تصويري بنا تنها مستندات تصویری موجود عکسهایی هوایی سالهای گذشته است که قدیمی ترین آن متعلق به سال 1334 می باشد که در آن محدوده باغ و نحوه تقسیم کرتها و نحوه قرارگیری بناها در محدوده باغ قرار دارد . در عکس های سالهای 1372 و 1384 نیز محدوده باغ تا حدود زیادی مشخص است . که با توجه به همین عکسها می توان نحوه چیدمان عناصر تشکیل دهنده باغ مشاهده نمود و مطالغات لازم را در این زمینه انجام داد . در این عکسها محدوده باغ ، باغ خصوصی ( باغچه ) دو عمارت اصلی ، فضاهای خدماتی و محورها و کروکی کرت ها  به خوبی قابل مشاهده است . وجود این عناصر و نحوه چیدمان آنها در محدوده باغ نشان از طرحی از پیش تعیین شده دارد که تا حدود زیادی با اصول و قواعد باغسازی ایرانی منطبق است .و....


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت بررسی خانه باغ چهار برج توس مشهد , , ,خانه باغ چهار برج توس: ,موقعیت فعلی: ,در 25 کیلومتری شمال غرب مشهد_بخش مرکزی_ دهستان توس_5 کیاومتری جنوب غربی مجموعه فرهنگی تاریخی آرامگاهفردوسی قرار دارد. وجه تسمیه و تاریخچه: ,خانه چهار برج در بین اهالی روستا به خانه ارباب و به عات قرارگیری در روستای,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی مرمت مقبره آرامگاه بابا لقمان سرخسی
پاورپوینت بررسی مرمت خانه اکبر زاده ، آشنایی با مرمت ابنیه
پاورپوینت بررسی طرح مرمت کاروانسرای مهر خراسان
دانلود بررسی بازسازی و مرمت مجموعه بازار تبريز فایل پاورپوینت
دانلود تجزیه و تحلیل مرمت خانه دکتر امامی + نقشه اتوکدی ،پاورپوینت
دانلود تجزیه و تحلیل مرمت خانه حاج نصیر + نقشه اتوکدی ،پاورپوینت
دانلود تجزیه و تحلیل مرمت خانه تاریخی حسن کمالی اردکان + نقشه ،پاورپوینت
پاورپوینت بررسی خانه ای قدیمی، مسافرخانه کنونی در مشهد
پاورپوینت بررسی مرمت مسجد جامع همدان
دانلود تجزیه و تحلیل مرمت و آسیب شناسی خانه امام جمعه اصفهان
دانلود بررسی طرح مرمتی مسجد و مدرسه سردار ( قزوین)فایل پاورپوینت
بررسی خانه ی دادرس اهواز ، پاورپوینت
دانلود بررسی نظریه های مرمتی و اصول ریچارد راجرزفایل پاورپوینت
دانلود تجزیه و تحلیل مرمت سعدالسلطنه قزوین
دانلود تجزیه و تحلیل خانه امین زاده-شوشتر،pdf
دانلود بررسی طرح مرمت و احیای محوطه های باستان شناسی پاورپوینت
دانلود بررسی مرمت مدرسه عباسقلی خان فایل پاورپوینت
دانلود بررسی مرمت حمام خان کاشان پاورپوینت
پاورپوینت بررسی مرمت مسجد امام محمد باقر گود چهک
دانلود بررسی مرمت و آسيب شناسي كاروانسراي فخر داوود مشهد




:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 خرداد 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: