دانلود, پاورپوینت مسجد آقابزرگ کاشان,pptx
نوشته شده توسط : safa
دانلود, پاورپوینت مسجد آقابزرگ کاشان,pptx

تاریخ ایجاد 04/11/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 37   قیمت: 5300 تومان     تعدادمشاهده  1  


دانلود, پاورپوینت مسجد آقابزرگ کاشان,pptx
 
 مطلب مفید 
 
مسجد آقابزرگ مسجد و مدرسه‌ای بزرگ در کاشان، منسوب به ملا مهدی نراقی ملقب به آقابزرگ که به هزینه مردی نیکوکار به نام حاج محمدتقی خانبان و پسرش در نیمه قرن ۱۳ق، مقارن با دوران پادشاهی محمد شاه قاجار (متوفی ۱۲۶۴ق) ساخته شده است. 
این مسجد و مدرسه در محدوده تاریخی و بافت قدیمی شهر، مجاور بقعه خواجه تاج‌الدین و در محله‌ای به همین نام بنا گردیده و در خیابان آقابزرگ، منشعب از خیابان فاضل نراقی واقع است و از نظر استواری هنوز وضع مطلوبی دارد. 
 
 
 
پاورپوینت مسجدآقابزرگ کاشان
دید کلی :
پروژه ای درمورد مسجد آقابزرگ کاشان در فایل پاورپوینت 37 اسلایدی
توضیحات کامل :
 
مقدمه:
 
شهر کاشان همچون دیگر شهرهای کویری ایران دارای معماری بسیار غنی است که آن را می‌توان در ساختمان مدارس، مساجد، حمامها و خانه‌های قدیمی این شهر به وضوح دید.
یکی از این بناها مسجد و مدرسه آقابزرگ است. این مدرسه را حاج محمدتقی خانبان برای تدریس دامادش حاج ملا مهدی نراقی معروف به آقابزرگ ساخته است. این بنا دارای هشتی، دهلیز، گنبد، گلدسته و دو بادگیر می‌باشد، همچنین حیاط این بنا در دو طبقه قرار گرفته که طبقه فوقانی آن دورتادور حجره‌هایی برای طلاب دارد. بیشتر این بنا با آجر ساخته و تزئین شده که همین سادگی جلوه خاصی به این بنا داده است. سردر مسجد، مقرنس‌کاری بسیار شکیلی دارد که با گچبری و نقاشی تزئین شده، قسمتهایی از این مسجد دارای کاشیکاری است که می‌توان آن را از زیباترین نمونه‌های کاشی دوره قاجار به حساب آورد که با تصاویر گل و پرندگان تزئین شده است. این مسجد دارای کتیبه‌های زیادی است که بیشتر آن برگرفته از آیات قرآن می‌باشد ولی یکی از این کتیبه‌ها که در بالای سردر واقع شده فرمان محمد شاه قاجار درباره بخشیدن مالیات قصابی و دباغی کاشان به خواهش حاج ملا مهدی نراقی است. کتیبه دارای تاریخ 1256هـ. ق است.
 
تاریخچه:
 
تاریخ آغاز ساخت این بنا به سال 1258 هـ.ق و پایان ساخت 1265 هـ.ق می باشد ( 8 سال ). این بنای باشکوه که آخرین بنای معظم ساخته شده در دوران انحطاط معماری و هنر ایران می باشد توسط معماری به نام استاد شعبانعلی پشت مشهدی ساخته می شود. مشهور است که این معمار بنام با دستمزد دریافتی اش برای ساخت مسجد آقابزرگ ، رواقی را در حرم حضرت امام رضا (ع) می سازد. نقاشی های بنا بدست استاد حاج محمدباقر قمصری انجام شده و کتیبه های بنا کار استاد اسدالله ، استاد محمدحسین کاشی و استاد حاج ابراهیم معارفی می باشد.
 
بخشهای مختلف بنا :
 
پیرنشین ها:
 
در قسمت ابتدایی بنا دو سكو در دو طرف بنا برمی خوریم به نام پیرنشین ، علت تعبیه این سكوها هم این بوده است كه اشخاصی كه از كوچه عبور می كنند اگر باری بر دوش دارند برای رفع خستگی بار خود را روی این سكوها قرارداده و استراحت كنند و دلیل بعدی و مهمتر ؛ افراد سالمند و پیر بوده اند تا روی آنها به استراحت بپردازند.
 
كتیبه مالیاتی :
 
در بالای درب ورودی مسجد ( قسمت بیرونی ) به كتیبه ای ( لوح ) سنگی برمی خوریم كه فرمان معافیت مالیاتی بنا از طرف محمد شاه قاجار می باشد و مضمون آن از این قرار است :
 
« به حكم محكم شاهنشاه عادل ، بأذن محمد شاه قاجار خلدا... ملكه و احسانه ، حسب الخواهش جناب شریف آداب حجت الاسلام ملامحمد مهدی نراقی ، منال دیوانی قصابی و دباغی كاشان به موجب فرمان مبارك مقرر آمده از تكالیف دیوانی معاف شد ، خلاف كننده به لعنت خدا گرفتار شود فی المحرم 1256 »
 
در سر در این مسجد 32 یا ( 23 ) نوع هنر كار شده است .


کلمات کلیدی مرتبط:
دانلود, پاورپوینت مسجد آقابزرگ کاشان,pptx , ,پاورپوینت مسجدآقابزرگ کاشان , مسجدآقابزرگ کاشان ,پروژه مسجدآقابزرگ کاشان , مسجدآقابزرگ ,آقا بزرگ ,آقابزرگ کاشان , ,مسجد آقابزرگ مسجد و مدرسه‌ای بزرگ در کاشان، منسوب به ملا مهدی نراقی ملقب به آقابزرگ که به هزینه مردی نیکوکار به نام حاج محمدتقی خانبان و ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود, پاورپوینت مسجد جامع نیریز,pptx
دانلود, پاورپوینت مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی,pptx
دانلود, پاورپوینت مسجد کبود تبریز,pptx
دانلود, پاورپوینت مسجد جامع اردستان,pptx
دانلود, پاورپوینت مسجدجامع ساوه,pptx
دانلود, پاورپوینت مسجد تاریخانه دامغان,pptx
دانلود, پاورپوینت ستونهای مسجد النبی,pptx
دانلود, تاريخ حرم مطهر حضرت رضا ( ع ),word
پاورپوینت بررسی معماری بقعه سید علاءالدین و مدرسه خان شیراز
پاورپوینت زبان فضا در معماری مسجد گوهرشاد و تزئینات آن
پاورپوینت بررسی معماری مسجد‌‌ گوهر‌شاد مشهد
پاورپوینت بررسی معماری مسجد جامع يزد و مایه های نوشتاری مسجد جامع یزد
پاورپوینت بررسی معماری تناسبات در معماری مسجد شیخ لطف اله
پاورپوینت بررسی معماری مسجد دارالاحسان سنندج
پاورپوینت بررسی معماری کلیسای سنت مارک ونیز
بررسی معماری مسجد امام تهران
پاورپوینت بررسی معماری مسجد جامع سنندج
پاورپوینت بررسی معماری مسجد ملا اسماعیل یزد
بررسی مسجد شاه 72 تن از قدیمی ترین مساجد مشهد
پاورپوینت بررسی مسجد شاه 72 تن از قدیمی ترین مساجد مشهد




:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: