پاورپوینت بررسی معماری مجموعه ملي فرهنگي و هنري ژرژپمپيدو پاریس
نوشته شده توسط : safa
پاورپوینت بررسی معماری مجموعه ملي فرهنگي و هنري ژرژپمپيدو پاریس

تاریخ ایجاد 02/12/1397 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 45 اسلاید دارای نقشه و تصاویر   قیمت: 6500 تومان     تعدادمشاهده  5  


بخشی از مطلب
ساختمان داراي دو طبقه پارکينگ زيرزميني در زير محوطه باز‌يک طبقه همکف با نيم طبقه داخلي و پنج طبقه فوقاني است.
طبقه همکف (ورودي از محوطه باز) 
اين طبقه «فوروم» (ميدان عمومي‌) ناميده مي‌شود و از نظر عملکرد کمابيش شبيه فوروم‌هاي باستان است. در مسر بازديد از مرکز پميدو اين فضا به منزله محفظه اي است براي اختلاط و امتزاج جمعيتي که به مرکز وارد‌يا از آن خارج مي‌شوند و قبل از پرداختن به بازديد ارزش تأمل و مشاهده بيشتري را دارد. در اينجا بازديدکنندگان مي‌توانند براي کسب اطلاعات توقف کنند،‌يا برنامه هفتگي مرکز را که زيرفعاليتهاي روزانه تمام بخشها در آن درج شده است را تهيه کنند و‌يا در ديدار دسته جمعي از مرکز تحت عنوان «شناسايي مرکز» شرکت کنند.
اين ديدار همه روزه برگزار مي‌شود و ظرفيت آن محدود به 25 نفر است.
در ميانه ميدان، محوطه اي فرورفته پديدار مي‌شود که محل نمايش موضوعهاي مهم روز است: موضوعهايي همچون سکوي حفاري در دريا، پرده بزرگي از تئاتر با طرحي از پيکاسو‌يا اعلاني براي نمايشگاه آثار دالي‌يا تاکسي سيتروئن بر فراز‌يک قاشق چايخوري.
مسير کارگاه کودکان در سمت راست ورودي قرار دارد، در دو طبقه همکف نيز دو نمايشگاه مخصوص هنرهاي معاصر آثار هنرمندان و عکاسان جوان را عرضه مي‌کند.
زير نيم طبقه و در پشت فضاي زير زميني‌يک کتابفروشي قرار دارد که از مجهزترين کتابفروشيهاي پاريس در زميينه هنر، معاري و کاتالوگهاي هنري به حساب مي‌آيد.
درست در زير پلکان برقي «اتاق تازه‌هاي نشر «قرار دارد با تازه ترين روزنامه‌ها، مجله‌ها و نشريه‌ها به زبان فرانسوي و بسياري از زبان‌هاي بيگانه. اين بخش‌يک سالن سخنراني دارد که نويسندگان مي‌توانند در ان آخرين آثار خود را به مردم عرضه کنند. در‌يک سمت اتاق، جلدهاي صفحات موسيقي برحسب نوع و نام سازنده قطعه مرتب شده است. مراجعان صفحات مورد نظر خود را انتخاب مي‌کنند و مسوول قسمت با دريافت هر جلد صفحه‌يک صندلي و‌يک جفت گوشي به طور رايگان در اختيار مقتضي قرار مي‌دهد تا به صفحه مورد علاقه خود گوش فرادهد.
در سمت راست پلکان برقي غرفه نمايشي موسوم به «چهارسوي ولايت» که به فعاليت‌هاي فرهنگي سطح کشور اختصاص دارد، تلويزيونهاي مدار بسته برنامه‌هاي تهيه شده در مراکز منطقه اي را نمايش مي‌دهند و مجموعه‌هاي نمايشگاهي مرکز مرتباً بين اين مراکز رد و بدل مي‌شوند.
بدين ترتيب مجموعه بخش‌هاي متمرکز در ميدان عمومي‌(فوروم) و طبقه همسطح آن در مقياسي کوچک، تمام فعاليت‌هاي عمده مرکز و بخشهاي مربوط بدان،‌يعني کتابخانه، موسيقي، هنرهاي بصري، تکنولوژي نوين و نشر اطلاعات را ارائه مي‌کند.
نيم طبقه (ورودي دوم مرکز و طبقه همکف از سمت خيابان رنار)
طبقه همکف 
تنها بخش عمومي‌اين طبقه کتابخانه عظيم اطلاعات براي عموم است که ورودي آن از طبقه فوقاني است. ورود به کتابخانه آزاد است و مراجعان مي‌توانند از طريق سيستم قفسه باز کتابخانه از کليه کتابها، مجله‌ها، اسلايدها، نقشه‌ها و ميکروفيلمها استفاده مي‌کنند. مراجعان اين قسمت در زمينه‌هاي تخصصي راهنمايي مي‌شوند. احتياج به پر کردن  هيچ گونه برگه اي نيست و افراد کارهاي خود را شخصاً انجام مي‌دهند. هيچ گونه برگه اي و افراد کارهاي خود را شخصاً انجام مي‌دهند. هيچ شيئي را نمي‌توان از ساختمان خارج کرد. ميز و صندليهاي کتابخانه گنجايش پذيرش 1300 نفر مراجع را دارد و عده بسيار زيادتري نيز مي‌توانند روي فرش بنشينند، روزانه در حدود 10000 نفر به اين کتابخانه مراجعه مي‌کنند. با وجود اين کتابخانه معمولاً جاي آرامي‌است.
آزمايشگاه زبان نيز در اين قسمت قرار دارد.
ساير قسمت‌هاي اين طبقه به دفاتر اداري مرکز اختصاص دارد و ورود افراد عادي به آن مجاز نيست.
ورودي کتابخانه عمومي‌در اين طبقه قرار دارد و افراد مي‌توانند از اين قسمت به بخش‌هاي فوقاني و تحتاني آن رفت و آمد کنند. مراجعان در بدو ورود با استقبال کتابداري (عده زيادي از اين کتابداران در سرتاسر کتابخانه پراکنده اند) مواجه مي‌شوند که در مورد کتابخانه و سيستم طبقه بندي کتابهاي آن توضيح مي‌دهد. سه کاتالوگ و‌يک دستگاه کامپيوتر در اين قسمت مي‌توانند درباره‌ي هر موضوعي کتابنامه کاملي را ارائه نمايند. کتابداران به چند زبان صحبت مي‌کنند و نقش بسيار مفيدي دارند. سالن نمايش موسوم به «تالار ژان رنو» نيز در اين طبقه براي نمايش فيلم و ويدئو در نظر گرفته شده است.
طبقه سوم: 
هرچند نمايشگاه دائمي‌مجموعه موزه ملي هنر نوين تمام طبقه چهارم را در بر گرفته اما تنها ورودي آن در طبقه سوم و سه بخش مختلف موزه در همين طبقه قرار دارد. عکس‌ها و آثار چاپي اين بخش مخصوص برگزاري نمايشهاي موقتي است و معمولاً بازديد ااز آن مجاني است.
2. سالن کانديشبکي 
طبقه چهارم 
وسيله دسترسي به اين قسمت پلکان برقي داخل است که به ورودي طبقه پايين متصل است. اين طبقه تماماً در اختيار موزه ملي هنر نوينن ات و علاوه بر ارائه آثار نقاشي و مجسمه در فضاي داخلي، در خارج نيز سه باغچه سکودار براي نمايش مجسمه در فضاي باز دارد. سه تراس بيروني در جهات شمال، جنوب و غرب ساختمان قرار دارند بنا به دلايل امنيتي،اين تراسها به ندرت به روي عموم باز است ولي در طبقه فوقاني از چند ديدگاه قابل رويت است.
منتها اليه شمالي اين طبقه نمايشگاههاي هنر معاصر است. اين نمايشگاهها در بر گيرنده تازه ترين دستاوردهاي هنري و لذا محتواي آنها در حال تغيير است .
طبقه پنجم 
امکانات مستقر در طبقه پنجم،‌يعني در بالاترين طبقه مرکز، به ترتيب نزديک به انتهاي پلکان برقي به شرح زير است: بار و رستوران در فضاي باز، فيلمخانه فرانسه و فضاي متغير نمايشگاهي براي اجراي نمايشهايي با مضامين مختلف، از اين قسمت همچنين چشم انداز وسيعي از شهر پاريس و مجسمه‌هاي واقع بر سکوهاي بيروني موزه در طبقه پايين ديده مي‌شود.
رستوران پانوراميک با نام «بام هنرها» که نرخ غذا در آن ثابت است و سر ميز آورده مي‌شود در اين قسمت قرار دارد. در قسمت ورودي بار شلوغ و کوچکي قرار دارد که عمدتاً قهوه و نوشابه‌ها مختلف مي‌فروشد. در اينجا تابلويي نصب شده با اين مضمون «پيک نيک ممنوع» مفهوم آن اين است که افراد مجاز نيستند غذاي خود را همراه بياورند و در اين محل مصرف کنند.
فيلمنامه براي نمايش فيلم‌هاي آرشيو فرانسه که آنري لانگ لا بنيانگذار آن است در نظر گرفته شده و در آن شاهکارهاي تاريخ سينما و همچنين آثار فيلمسازان پيشرو شرکت کننده در جشنواره‌هاي سراسر جهان به نمايش گذاشته مي‌شود. هر روز سه الي چهار فيلم نمايش داده مي‌شود. فيلمخانه تجارتي عادي نيست بلکه شکل توسعه‌يافته اي از فيلم خانه فرانسه قديم در پالاس دو شايو است.
باقيمانده اين طبقه تالاري است با فضاي قابل انعطاف که براي برگزاري نمايشهاي موقتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين نمايشگاهها را‌يکي از چهار بخش اصلي مرکز به تناسب موضوع ترتيب مي‌دهد.
سه طبقه زيرزميني 
ديدارهاي دسته جمعي از طبقه زيرزميني و از دور ماکت بزرگي از مرکز پمپيدو آغاز مي‌شود. ساله و پتيت ساله اسامي‌دو سالن در سمت راست است که‌يکي به تئاتر و ديگري به رقص اختصاص دارد. شکل محلهاي نمايش قابل تغيير است و ايجاد صحنه‌هاي مختلف را ممکن مي‌سازد. سياست مرکز اين است که به نويسندگان، نمايشنامه نويسان و طراحان جوان رقص فرصتي بدهد تا کارهاي خود را در اينجا به نمايش درآورند.
سازه طبقه زيرفوم (دومين طبقه زيرين) انبارها و بخش‌هاي فني مجموعه، مثل تجهيزات کامپيوتري، سيستم ايمني تصويري و تاسيسات مکانيکي را در خود جاي داده است. در قسمت زير محوطه پارکينگ اتوموبيلها قرار دارد. سومين طبقه زيرين فقط در بر گيرنده تاسيسات و بخش‌هاي خدماتي است. از جمله تاسيسات حرارتي، تهويه و خنک کننده، انبارهاي آثار هنري، دفاتر نگهباني و استديوهاي تلويزيوني.
و تنها در قسمتي از طبقه چهارم زيرين مخازن ذخيره آب، پمپ‌هاي خنک کننده و سيستم زهکشي جاي داده شده است.
کارگاه برنکوشي 
بخش جداگانه اي است در خارج از ساختمان اصلي مرکز و در بنايي به همين نام.
2-12نتيجه گيري از طرح
با بررسي اين پروژه مي‌توان نتيجه گرفت که در طراحي بنا با توجه به کارايي آن و مکان، بايد جانمايي و طراحي مناسبي که موکد و‌يا همخوان با محيط اطراف بنا باشد در نظر داشت. همچنين طراحي بايد خوانا در احجام و نما باشد و اطلاعاتي از بنا را قبل از ورود استفاده کننده گان از بنا در اختيارآنها قرار دهد تا افراد در هنگام مواجه با بنا در‌يافتن مسيرهاي مربوط به بخش‌هاي مختلف دچار سردرگمي‌نشوند و آشنايي قبلي هرچند مختصري از ديد بيرون با بنا داشته باشند.
برخلاف نظر برخي از افراد که با باز بودن نماي استراکچر و سازه ساختمانها موافق نيستند با توجه به طراحي موفق اين پروژه مي‌توان به اين نتيجه رسيد که در مواردي متناسب با طرح مي‌توان با در معرض نمايش قرار دادن بخشهاي سازه اي بنا و تزئينات مناسب در نماها بر جذابيت بنا در نظر افراد مختلف افزود و نظر آنها را براي استفاده از بنا جلب نمود و بنا را براي استفاده به آنها عرضه داشت.
ميتوان با جايگزيني بناهاي فرهنگي و جديد در محل‌هاي قديمي‌و زنده نمودن بافتهاي قديمي‌و فراموش شده حياتي نو به مکان داد و رغبت بيشتري در افراد براي بازديد و استفاده از بناي جيد که مکاني فرهنگي و تربيتي و متناسب با روحيه افراد باشد ايجاد نمد. در طراحي پروژه بايد کاربري‌هاي بخش‌هاي اصلي مشخص باشد و مجموعه نسبتاً کاملي در نظر گرفته شود تا مخاطبين خود را در هر زمينه فعاليتي که دارند به خود جذب نموده و با امکانات خدماتي و رفاهي مناسب شرايط آسايش و فعاليت آنان را فراهم آورد.
و....


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری مجموعه ملي , فرهنگي و هنري ژرژپمپيدو ,پاورپوینت بررسی ,پاریس ,ساختمان داراي ,نقشه فرهنگي ,طرح معماری فرهنگي ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی معماری مرکز ملي فرهنگي و هنري ژرژپمپيدو
پاورپوینت بررسی معماری مجموعه فرهنگي ژان ماري تجيبائو اثر رنزو پيانو در نيوکالدونياي فرانسه
پاورپوینت بررسی موزه هنرهاي معاصر کياسما (Kiasma Iconic) هلسينکي، فنلاند
پاورپوینت بررسی فرهنگسراي جوان خاوران
پاورپوینت بررسی معماری فرهنگسراي هنر ارسباران
پاورپوینت بررسی مجتمع فرهنگي خاتم الانبيا (رشت)
پاورپوینت بررسی غرفه فنلاند در نمایشگاه شانگهای2010
پاورپوینت بررسی موزه و گالری هنری شاندونگ شهر جینان چین
پاورپوینت بررسی طراحی مجموعه فرهنگی منیل Menil در تگزاس
پاورپوینت بررسی طراحی موزه با رویکرد تعاملات اجتماعی
پاورپوینت بررسی موزه ی میکروب یا میکروپیا Micropia در آمستردام
پاورپوینت بررسی موزه جدید نیویورک از سانا SANAA
پاورپوینت بررسی معماری مجتمع هنر لوئیس اثر استیون هول
پاورپوینت بررسی معماری نمایشگاه و مرکز همایشها و کنفرانس اس ای سی SECC
پاورپوینت بررسی مرکز فرهنگی و هنری گوانگشی با معماری
پاورپوینت بررسی معماری طراحی گالری هنری Transart اثر Schaum Shieh
پاورپوینت بررسی معماری مرکز فرهنگی و هنری در تنگه فوجو چین
پاورپوینت بررسی معماری موزه گوگنهایم اثر فرانک اُ گری
پاورپوینت بررسی معماری موزه لیولی Liuli واقع در شانگهای
پاورپوینت بررسی چهار نمونه موردی طراحی موزه در ایران و جهان
 




:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: