پاورپوینت بررسی معماری مرکز فرهنگی ژان ماری تیبائو (Jean-Marie Tjibaou) (1991ـ1998)
نوشته شده توسط : safa
پاورپوینت بررسی معماری مرکز فرهنگی ژان ماری تیبائو (Jean-Marie Tjibaou) (1991ـ1998)

تاریخ ایجاد 13/12/1397 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 45 اسلاید دارای نقشه و تصاویر   قیمت: 5800 تومان     تعدادمشاهده  3  


پاورپوینت بررسی معماری مرکز فرهنگی ژان ماری تیبائو (Jean-Marie Tjibaou) (1991ـ1998)
 
بخشی از مطلب
ساخت مرکزی برای بیان فرهنگ کاناک تصمیمی بود که دولت فرانسه در کنفرانس صلح پس از شورش‌های سال 1984 و 1988 در کالدونیای جدید اتخاذ کرد. این مرکز به نام رهبر کاناک که در سال 1989 کشته شد نامگذاری شده است. آژانس توسعه فرهنگ کاناک به ریاست ماری کلود تجیبائوارنومه‌آ مسابقه‌ای بین‌المللی برگزار کرد که رئیس‌جمهور فرانسه نیز حمایت از آن را بر عهده گرفت.
ژان ماری تجیبائوارنومه‌آ رهبر جنبش استقلال جدید چنین باور داشته که ملتش باید به جرگه حرکت‌های بین‌المللی و دنیای مدرن بپیوندد و تعادلی بین سنن قدیمی و فرهنگ جهانی ایجاد کند. (جیبائوارنومه‌آ) در سال 1989 به قتل رسید. اما قبل از این واقعه تصمیم ساخت مرکزی فرهنگی برای زنده نگه داشتن سنن جامعه کاناک و حرکت به سمت تکامل و تحول فرهنگی، گرفته شده بود. در ادامه این تصمیم در سال 1991 کنکوری با دعوت از تعداد محدودی معمار در سطح دنیا برگزار شد که در این طرح رنتسو پیانو به عنوان طرح برتر شناخته شد و در نهایت بنای مرکزی فرهنگی به عنوان هدیه‌ای از طرف دولت فرانسه در سال 1998 افتتاح گردید.
 موقعیت مکانی پروژه
سایت مذکور در محدوده ده کیلومتری شرق نومه‌آ قرار دارد. این پیشامدگی به شکل شبه‌جزیره‌ای است که بین اقیانوس و تالاب قرار دارد. این موقعیت تضادهایی قوی ایجاد می‌کند. زیرا یک طرف آن رو به بادهای غالب و آب‌های عمیق است و در حالی که جانب دیگر آن به سمت تالاب و بسیار آرام است.
پیانو از همان بدو کار قصد داشت که طرح خود را با توجه کامل نسبت به معماری و طبیعت محیط پیش ببرد اما آنچه که او را در طی مطالعات و طراحی به هراس می‌انداخت افتادن در دام تقلیدی کورکورانه و مبتذل و بی‌محتوای ساخت یک کاناکستان دست‌دوم بود!
طرح پروژه از شکل محل و برجستگی آن گرفته شده است. طرح در طول یک ستون فقرات امتداد می‌یابد که تیغه تاج شبه جزیره را دنبال می‌کند.
همچنین در دهکده کاناک، جاده سبب انسجام مجموعه می‌شود. بناها در دو طرف در سه گروه ساختمان قرار دارندو بی‌آنکه تقارن خاصی داشته باشند و باغ‌هایی آن‌ها را از یکدیگر جدا می‌سازند.
به این ترتیب 3 دهکده ایجاد شده است که هرکدام جزایری با کارکردی معین می‌باشند.
آنچه که بی‌درنگ به عنوان مرکز فرهنگی به چشم می‌خورد پوسته‌‌های باشکوهی است که از میان پوشش گیاهی استوایی شبه جزیره رو به آسمانی قد کشیده‌اند. این پوسته‌های گنبدمانند که گویی نیمه‌تمام رها شده‌اند و در واقع استعاره‌ای از گرایش آن‌ها به سمت دنیای خارج به شمار می‌ایند ملهم از معماری کلبه‌های سنتی‌اند. می‌توان آن‌ها را کلبه‌های التزامی نامید. اسکلت‌های کلبه‌های کاناک از یک دسته چوب هاید بلند و نازک ساخته می‌شود که در بالای کلبه به هم متصل می‌گردند و در نهایت با برگ‌های نخل پوشیده می‌شوند:
کلبه‌های انتزاعی ظاهری ساده و سبک شبیه به معماری کاناک دارند اما از نزدیک می‌توان دید که این سادگی و سبکی مرهون فن‌آوری پیشرفته وای است که در خدمت گرفته شده است. اسکلت کلبه‌های از تیغه‌های چوبی که به وسیله لوله‌های و تسمه‌های فلزی به هم دوخته‌ شده‌اند بر پا گردیده است.
در هر دو کلبه دو پوسته وجود دارد:
1.    پوسته خارجی منحنی (شبیه به پوست تخم‌مرغ)
2.    پوسته داخلی عمودی
که این با فاصله از یکدیگر قرار دارند و به کمک اتصالات به هم متصل شده‌اند. این دیواره دو جداره با داشتن پوشش کرکره‌ای در منتهی بالا و پایین هر پوسته‌گویی محافظی است در برابر باد که در عین حال تهویه طبیعی هم هست آن هم به این صورت که براساس شدت باد کرکره‌ها باز و بسته می‌شوند تا جریان‌ هوای مناسب در درون ساختمان برقرار گردید.
این واحدهای عجیب همانند سفینه‌‌هایی فضایی‌اند که بر روی شبه‌جزیره فرود آمده و در میان پوشش گیاهی جای کرده باشند. اما در واقع این همنشینی به ظاهر طبیعی و دست‌نخورده نتیجه همکاری‌ای دقیق بین بومی‌ها و گروه طراح است. در وسعتی حدود 8 هکتار 7000 نوع گیاه سرشماری گردیده و بعد از ساخت دوباره به دور بنا کاشته شده‌اند به صورتی که به شکل و مناظر طبیعی طراحی نشده در نظر آیند.
10 کیلو انتزاعی با پلان مدور و مساحت‌های متفاوت (55/92 و یا 140 مترمربع) در سه گروه مجزا با الهام گرفتن از فضای روستاهای کاناک دسته‌بندی شده‌اند. پیانو هر دسته را یک دهکده و آن‌ها را به وسیله یک راهروی بلند که در امتداد محور شبه‌جزیره است به هم مرتبط کرده است.
کرکره‌های چوبی و فنری کلبه‌های انتزاعی بر باد اقیانوس اثر گذاشته و یک حالت تلألوی زیبایی در میان آسمان و درختان شبه‌جزیره ایجاد می‌کند. در میان کلبه‌های بلند و برافراشته در تضاد با حجم‌های بلند و برافراشتته کلبه‌ها حجم‌هایی به شکل مکعب مستطیل در امتداد افق در میان پوشش گیاهی پنهان شده‌اند و در واقع این فضاها در خدمت فعالیت‌های هر دهکده‌اند.
برای ایجاد نوعی همکاری و هماهنگی در کار این قسمت‌های بنا هم از چوب و شیشه و فلز ساخته شده‌اند. البته باید در اینجا ذکر کرد که بسته به فعالیت‌ مختص هر فضا جداره‌ها کاملاً شفاف، نیمه‌شفاف و یا کاملاً کدر در نظر گرفته شده‌اند.
و......


کلمات کلیدی مرتبط:
معماری مرکز فرهنگی , ژان ماری تیبائو ,نمونه موردی مرکز فرهنگی ,نمونه مشابه مرکز فرهنگی ,معماری مرکز فرهنگی ,نقشه پلان مرکز فرهنگی ,(Jean-Marie Tjibaou ,پاورپوینت بررسی ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی معماری دهکده فرهنگی ژان ماری تیجیبائو(Jean-Marie Tjibaou) رنزو پیانو
پاورپوینت بررسی معماری مرکز ملی، فرهنگی و هنری ژرژ پمپیدو ـ پاریس
پاورپوینت بررسی طراحی فرهنگستان ملی ایران اثر هادی میر میران
پاورپوینت بررسی موزه نیشر موسس تگزاس،Raymond Nasher
پاورپوینت بررسی طراحی مرکز هنرهای نمایشی اثر استودیو Asymptote
پاورپوینت بررسی نقد وبررسی موزه گوگونهایم نیویورک معمار :فرانک لوید رایت
پاورپوینت بررسی معماری خانه موسیقی والت دیسنی
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری موزه هنرهای مدرن فورت ورث
پاورپوینت بررسی مرکز بین المللی گفتگوهای فرهنگ های توکیو
پاورپوینت بررسی مجتمع فرهنگی هنری حیدر علی اُف آذربایجان اثر زاها حدید
پاورپوینت بررسی مجتمع فرهنگی گتی جی . پل گتی در لوس آنجلس
پاورپوینت بررسی معماری فرهنگسرای خاوران
پاورپوینت بررسی معماری فرهنگسرای نیاوران
پاورپوینت بررسی و تحلیل معماری موزه هنر های معاصر تهران
پاورپوینت بررسی نقد و تحلیل معماری مرکز فرهنگی ژان ماریو تیجیبائو
پاورپوینت بررسی موزه هنر دنور
پاورپوینت بررسی معماری مجموعه ملي فرهنگي و هنري ژرژپمپيدو پاریس
پاورپوینت بررسی معماری مرکز ملي فرهنگي و هنري ژرژپمپيدو
پاورپوینت بررسی معماری مجموعه فرهنگي ژان ماري تجيبائو اثر رنزو پيانو در نيوکالدونياي فرانسه
پاورپوینت بررسی موزه هنرهاي معاصر کياسما (Kiasma Iconic) هلسينکي، فنلاند
 




:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: