نوشته شده توسط : safa
پاورپوینت بررسی سبک معماری پارتي

تاریخ ایجاد 19/12/1397 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 45 اسلاید   قیمت: 7500 تومان     تعدادمشاهده  1  


پاورپوینت بررسی سبک معماری پارتي 
 
بخشی از مطلب
پس از حمله اسكندر، يوناني‌ها تلاش داشتند كه به گونه‌اي سليقه وفرهنگ خود را به ايرانيان تحميل كنند، اسكندر براي رسيدن به اين هدف، مخصوصاً در ايران فرمان داد تا ده هزار تن از سربازان و سرداران او با زنان ايراني ازدواج كنند و خود نيز از ميان شاهزادگان و نجيب‌زادگان ايراني دو دختر را به همسري برگزيد. همچنين او سي‌هزار تن از كودكان ايراني را در ميان سپاه خود قسمت كرد تا زيردست مقدونيان و يونانيان پرورده شوند و فنون جنگي و زبان يوناني را از آنان فراگيرند. با اين همه برخلاف اقوامي كه در چنين شرايطي فرهنگ حاكم را مي‌پذبرفته‌اند، ايرانيان تن به اين عمل ندادند.
بايد گفت معماري پيشرفته‌ترين هنر يوناني است و به خاطر ظرافت و نظم و تزئينات ويژه آن، در طول تاريخ معماري اروپا در چندين دوره از آن تقليد شده است، البته اين خصوصيات خدمتي به تنوع نمي‌كرده و سرانجام، معماري از قاعده‌هاي به دست آمده پا فراتر نمي‌گذاشته و از همين رو تكرار در طرح و شكل ساختمانهاي يوناني فراوان است. براي نمونه در زمان ساسانيان دو ساختمان را نمي‌توان يافت كه در طرح كاملاً همانند به هم باشند، هر كدام ويژگي خود را دارند و اين از ويژگي‌هاي معماري ايران و در اينجا شيوه پارتي است.
در اين ساختمانها از اصل « جفت» و « پد جفت» يا به گفته ديگر، « قرينگي» و «ناقرينگي» بهره‌گيري شده است. به نظر مي‌رسد در ساختمانهايي كه براي نيايش ساخته شده‌اند، مانند مهرابه‌ها (كه نيايشگاه آئين مهري بود) و كاخهاي پذيرايي كه مي‌بايست در آنها ديد انسان به يك نقطه معطوف و متوجه بشود از جفت يا قرينگي بهره‌بري، ولي برعكس در ساختمانهايي كه با كاركرد مسكوني مانند خانه و كاخ‌ها كه بايد تنوع ايجاد كرده، از پد جفت يا همان ناقرينگي بهره‌برده‌اند و اين كار را سازندگان ايراني به بهترين نحو انجام داده‌اند. اين ويژگي را در كاخ سروستان مي‌توان يافت. (شكل كاخ سروستان)
در معماري خانه‌ها و كاخهاي ايران تنوع بسيار ديده مي‌شود. تا مرحله‌اي كه معماران از لحاظ منطق ساخت به جايي مي‌رسند كه يك طرح و يا يك شكل بنيادي پابرجا مي‌شود و همه ساختمانها در دوره‌اي همانند هم مي‌شوند، به گونه‌اي كه در اندازه اتاقها، شكل آنها و برخي ديگر از عناصر، گونه‌اي يكسان ديده مي‌شود، اگرچه شايد در جزئيات تفاوتهايي داشته باشند. اين حالت را اصطلاحاً كلاسيك مي‌گويند.
    شايد بتوان يكي از دلايل كنار گذاشتن شيوه معماري يوناني در ايران را در نوع ساختمايه آن دانست. چون در يونان و روم معادن سنگ ساختماني خوب و بدون رگه يافت مي‌شد تا جايي كه ستونهايي را به طول 20 متر (با قطري حدود 2 متر) بدون رگه در ساختمانهاي بعلبك  لبنان ساخته‌اند. البته در سكوي كنار پله‌هاي ورودي تخت جمشيد نيز سنگهاي بزرگي با ابعاد در حدود 6× 4× 2 متر ديده مي‌شوند، و در ايران نيز معادن بزرگ سنگ نيز يافت مي‌شود.
براي نمونه در محلي به نام فخرآباد در نزديكي يزد، معدن بزرگ سنگي موجود است كه حتي سنگها به صورت لايه لايه بوده و مشكل بريدن را نيز ندارند، اما به دليل ناهماهنگي با اقليم، ساختمانها را از سنگ نمي‌ساختند و بيشتر خشت كار مي‌كردند. حتي آغل‌ها را نيز از خشت مي‌ساختند.
به طور كلي كاربرد سنگ با اقليم ايران هماهنگي نداشته و اين خود يكي از دلايل به كار نگرفتن آن در بيشتر جاها مي‌باشد.
در مورد پرهيز نكردن از شكوه و بلنداي زياد، مي‌بينيم كه براي نمونه، اتاق خشايارشاه در تخت جمشيد اندازه‌اي حدود 5 × 5× 3 متر دارد ولي در بناهاي ساساني همين اندازه در بلندا ديده شده است. شايد دليل آن استفاده از تاق‌ها و گنبدها باشد، كه در برخي جاها بلندا را بسيار نشان مي‌داده است.
آنچه كه به سرستونهاي يوناني شهرت يافته  در برخي جاها مانند كردستان، و فارس يافت شده است ولي اين نگاره‌ها و عناصر در معماران ايراني كمتر به كار گرفته شده است. تنها چيزي كه از شيوه يوناني در ايران يافت مي‌شود، دو ستون از ايولن در نزديكي محلات از آن « معبد خرهه» است كه اشتباهاً آتشكده نيز به آن گفته مي‌شود. اين معبد را شايد سلوكيان ساخته باشند اما در هر حال طرح آن بيانگر آتشكده نبودن آن است. در هر حال با وجود جاذبه تمدن يوناني، پارتها دنبال آن نرفته و حتي به دنبال معماري دوره هخامنشي نيز نرفته‌اند. از طرف ديگر براي رسيدن به خود بسندگي و استفاده از ساختمايه ايدري (يعني اينجايي و مال اينجا) و بوم‌آورد نمي‌توانسته‌اند آن را مانند دوره هخامنشي از راههاي دوردست بياورند، و سعي كرده‌اند همانند ايلاميان از ساختمايه بوم‌آورد بهره‌گيري كنند و به همين دليل به نوآوري بزرگي در طول تاريخ بشري دست يافتند كمه همان پوششهاي تاقي در دهانه‌هاي بزرگ و گنبدها در زمينه چهارگوش مي‌باشد. البته در دوره‌هاي معماري پيش از آن نيز از پوشش‌هاي تاقي در ايران بهره‌گيري شده بود. براي نمونه در خزانه‌هاي تخت جمشيد تاق پالانه يا جهازه كار شده است. به  هررو شايد به دليل نيازهاي گوناگوني كه در آن زمان پديد آمده بود، پارتها از معماري و هنر كهن، يه ويژه معماري مادها و حتي پيش از آنها ايلامي‌ها بهره گرفته‌اند و با  توان بسيار بالايي پوششهاي با دهانه بزرگ را از ساختمايه‌هاي بوم‌آورد پوشانده‌اند، كه اين پوششهاي تاقي در هيچ زماني مانند شيوه پارتي رايج نبوده است.      
قديمي‌ترين محل سكونت پارتها كه تا كنون يافت شده در نسا، يا پارتانيسا است كه فاصله چنداني با عشق‌آباد امروزي ندارد.
« نسا » از يك شهر سفلي محصور و ارگي (يا دژي) كه بيرون از حصار شهر روي تپه‌اي كوچك بنا شده بود، تشكيل مي‌شد. اين ارگ يا دژ كه طبق لوحي گلي كه مهر آن پيدا شد، مهرداد كرت نام داشت و توسط مهرداد اول ساخته شده است.
ديوارهاي ستبر استحكامات بين 20 تا 25 متر ارتفاع و 5 متر ضخامت داشت و با استفاده از گل ساخته شده بود و نماي آن را آجر مي‌پوشاند.
ورود به ارگ از طريق پاگردهايي كه در پس ديوارهاي گرد شهر قرار داشت صورت مي‌گرفت. هر لشكر مهاجمي كه در صدد حمله به اين ارگ برمي‌آمد مجبور بود از اطراف پلكان صعود كند، و زير آتش مداوم قرار مي‌گرفت.
روسها در داخل ارگ تعداد زيادي بناي عمومي از جنله بناي يك كاخ موسوم به (خانه مربع) و تعدادي معبد كشف كردند.
اتاق اصلي كاخ تالاري ستوندار به مساحت تقريبي 20 متر مربع بود. سقف آن با استفاده از تيرهاي بزرگ روي چهار ستون بزرگ چهار ترك كه در واقع اتاق را به سه راهرو تقسيم كرده بود پوشانيده شده بود. اين ويژگي كراراً در معماري پارتي بعد از اين نيز به چشم مي‌خورد. ديوارها به رنگ قرمز و سفيد رنگ‌آميزي و به طور افقي توسط نواري از صفحات كوچك سفالي و به طور عمودي با رديفهايي از نيم‌ستون كه روي هر ديوار شش تا از آنها قرار داشت تقسيم‌بندي شده بود. تنديسهاي عظيم گلي كه امروزه كاملاً خرد شده و احتمالاً اجداد داراي مرتبه الوهيت پارتها را نشان مي‌دهد، در تاقچه‌هاي ميان رديفهاي فوقاني ستونها قرار داده شده بود. جرم اصلي يكي از معابد، از يك اتاق مدور كه قطر آن به هفده متر مي‌رسيد تشكيل شده بود، اين حرم نيز مانند تالار بزرگ (آي‌خانوم هيچ ستوني نداشت و از روش مورد استفاده جهت پوشاندن سقف آن اطلاعي در دست نيست. مانند كاخ نسا داخل بنا رنگ‌آميزي و تزئين شده بود، ديوارهاي سفيد با استفاده از كتيبه مركب از سفالهاي نقش‌دار و  بخش فوقاني با نيم‌ستون تزئين شده بود. اين اتاق مدور بخش مركزي يك مجموعه چهارگوش ديگر يا پرچ دالان‌دار قرار داشت.
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
سبک معماری پارتي ,پاورپوینت بررسی ,معماری ساسانی ,سبک معماری پارتیان , ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی سبک معماری پارسی
پاورپوینت بررسی سبک معماری ارگانیک
پاورپوینت بررسی سبک معماری دوران قاجار
پاورپوینت بررسی سبک معماری بیومورفیک
پاورپوینت بررسی معماری اکلکتیسم
پاورپوینت بررسی معماري ارگانيک و تعريف رايت از آن
پاورپوینت بررسی نظریه های مهم معماری (Architectural theory)
دانلود,پاورپوینت معماری سبک کلاسیک,pptx
دانلود 3 پاورپوینت تحلیل معماری سبک اکوتک
دانلود پاورپوینت تحلیل معماری سبک فولدینگ
دانلود 2 پاورپوینت تحلیل معماری سبک گوتیک وشناخت چند بنای شاخص این سبک
دانلود پاورپوینت تحلیل معماری ارگانیک
دانلود پاورپوینت تحلیل شاخص های پایدار زیبایی شناسی در معماری پست مدرن و ارزیابی آن با سبک مدرن
دانلود,پاورپوینت سبک دیکانستراکشن و فولدینگ,pptx
دانلود,پاورپوینت سبک آرت دکو,pptx
دانلود,پاورپوینت بررسی معماری های تک,pptx
دانلود,پاورپوینت معماری چین,pptx
دانلود,پاورپوینت معماری ژاپنی,pptx
دانلود,وورد مقاله شرایط اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و دین روم باستان,doc
دانلود,وورد مقاله عناصر شهری روم باستان در شهرسازی,doc
 




:: بازدید از این مطلب : 362
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: