دانلود بررسی مسجد امام اصفهان ، پاورپوینت
نوشته شده توسط : safa
دانلود بررسی مسجد امام اصفهان ، پاورپوینت

تاریخ ایجاد 31/10/2017 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 54 اسلاید دارای نقشه ها و تصاویر   قیمت: 7500 تومان     تعدادمشاهده  2  


مسجد امام را بحق ستارة درخشان هنر دوره صفويه و مظهر اوج معماري اسلامي ايران ناميده‌اند كه ضلع جنوبي ميدان امام را مزين نموده است.مهم‌ترین مسجد تاریخی اصفهان و یکی از مساجد میدان نقش جهان است که در طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود بناي اين مسجد چهار ايوان شكوهمند در سال (1021 هـ . ق) پي نهاده شد و اتمام آن حدود 20 سال به طول انجاميد.مسجد امام داراي چهار مناره در قسمتهاي سردر و ايوان جنوبي است. كتيبه‌هاي اين مسجد را خوش‌نويسان شهيري همانند عليرضا عباسي، عليرضا امامي، محمدرضا اصفهاني و عبدالباقي تبريزي رقم زده‌اند.پوشش داخلي مسجد را تماماً كاشيهاي خشت هفت رنگ تشكيل مي‌‌دهد در گوشه‌هاي جنوبي غربي و جنوب شرقي مسجد، مدرسه علوم ديني وجود دارد كه اولي «سليمانيه» و دومي «ناصري» نام دارد.
ارتفاع گنبد عظیم مسجد شاه ۵۲ متر و ارتفاع مناره‌های داخل آن ۴۸ متر و ارتفاع مناره‌های سردر آن در میدان نقش جهان ۴۲ متر است. از نکات جالب در مسجد انعکاس صوت در مرکز گنبد بزرگ جنوبی است. قطعات بزرگ سنگ‌های مرمر یکپارچه و سنگابهای نفیس، از دیگر دیدنیهای جالب این مسجد است.
 
این مسجد عظیم دارای دو شبستان قرینه در اضلاع شرقی و غربی صحن است. یکی از این شبستانها (شبستان شرقی) بزرگتر اما ساده و بی‌تزیین است و دیگری (شبستان غربی) کوچکتر است اما تزییناتی با کاشیهای خشت هفت رنگ دارد و محراب آن نیز از زیباترین محرابهای مساجد اصفهان است.
 
در دو زاویه جنوب غربی و جنوب شرقی دو مدرسه به طور قرینه قرار دارد که مدرسه زاویه جنوب شرقی را که حجره‌هایی نیز برای سکونت طلاب دارد، مدرسه ناصری و مدرسه زاویه جنوب غربی را سلیمانیه می‌نامند.
 
ارتفاع ایوان بزرگ جنوبی مسجد ۳۳ متر است و دو مناره در طرفین آن قرار گرفته‌اند که ارتفاع هر یک از آنها ۴۸ متر است. این دو مناره با کاشی تزیین شده‌اند و نامهای محمد و علی به طور تکراری به خط بنایی بر بدنه آنها نقش بسته است. گنبد بزرگ مسجد تزئینات جالبی از کاشیکاری دارد و نیز داری کتیبه‌ای به خط ثلث سفید بر زمینه کاشی خشت لاجوردی است.[۹]
 
سبک معماری این بنا به شیوه اصفهانی است.


کلمات کلیدی مرتبط:
مسجد امام ,دانلود بررسی ,مسجد امام اصفهان ، پاورپوینت ,نمونه مسجد امام اصفهان ,معماری مسجد امام اصفهان ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود بررسی مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی - معماری اسلامی,پاورپوینت
پاورپوینت بررسی و تحلیل کامل مسجد امام اصفهان
دانلود بررسی کلیسای وانک یا آمنا پرکیج
دانلود بررسی مسجد جامع فهرج
پلان و نمابرش اتوکدی مسجد امام اصفهان




:: بازدید از این مطلب : 353
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: