نوشته شده توسط : safa
دانلود,بررسی پاورپوینت مقاوم سازي سازه ها در مقابل نيروهاي جانبي,pptx

تاریخ ایجاد 22/06/1398 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 30   قیمت: 9000 تومان     تعدادمشاهده  3  


دانلود,بررسی پاورپوینت مقاوم سازي سازه ها در مقابل نيروهاي جانبي,pptx
 
بخشی از مطلب  
 
 
      همگام با پيشرفت علم مهندسي زلزله و تاكيد بر امر مقاوم سازي سازه ها در مقابل نيروهاي جانبي، استفاده از سيستمهاي مناسب و با عملكرد مطمئن براي مقابله با اين نيروها احساس  مي شود. امروزه تمامي محققين علم مهندسي سازه، سعي مي كنند كه با بهينه كردن سيستمهاي مقاوم سازي موجود و يا ارائة سيستمهاي جديد، گامي بسوي پيشبرد اين هدف بردارند.
      از ديدگاه يك مهندس سازه، بهترين فرم سازه اي، انتخابي است كه در آن اعضاي اصلي تركيبهاي مختلف بارهاي قائم و افقي را بصورت بهينه تحمل نمايند. ولي در عمل معمولا" ملاحظات غيرسازه اي، تاثيرات بسيار مهمي بر انتخاب فرم سازه دارند و ممكن است تعيين كننده باشند. از عوامل مهمي كه بايد در انتخاب فرم سازه دخالت داده شوند، پلان داخلي، مواد، روش اجرا، معماري و شكل خارجي ساختمان، موقعيت و مسير سيستمهاي تاسيساتي و سرويس، نوع و مقدار بار جانبي و ارتفاع ساختمان مي باشند. هر چه ساختمان بلندتر و لاغرتر باشد، عوامل سازه اي از درجة اهميت بيشتري برخوردار مي گردند، و متعاقبا" نياز به انتخاب فرم مناسب سازه اي نيز بيشتر مي شود. لازم به ذكر است كه علاوه بر لحاظ نمودن عوامل غير سازه اي و سازه اي، فرم سازه اي انتخاب شده بايستي اقتصادي باشد .
      يكي از مهمترين عوامل موثر بر فرم سازه، كاربري ساختمان است. ساختمانهاي تجاري- اداري جديد نياز به فضاهاي باز بزرگ دارند تا بر حسب سليقة استفاده كنندگان توسط پانلهاي سبك  تقسيم بندي و فضاسازي شوند. لذا اعضاي قائم اصلي سازه هاي بلند بايد تا حد امكان دور از هم، در محيط ساختمان و در اطراف آسانسورها، پله ها و عبورگاههاي سرويس قرار گيرند. در ساختمانهاي مسكوني و هتلها، معمولا" فضاسازيهاي داخلي بصورت دائم بوده و در طبقات تكرار  مي شود، در نتيجه ستونها و ديوارها در تمام پلان و در محدوده تيغه بنديها جايگزين مي گردند .
      گرچه عموم محققين معتقدند كه شتاب، مهمترين پارامتر نحوة پاسخ افراد به ارتعاش مي باشد و ممكن است براي ساكنين ساختمانهاي بلند انواع واكنشهاي نامطلوب (اضطراب و حالت تهوع) را ايجاد نمايد و باعث سلب آسايش آنها گردد، ولي جابجايي زياد نيز مي تواند باعث عدم ايمني شود، بخصوص در زلزله كه نسبت به نوسانات باد حركات شديدتري دارد. لذا معيار طراحي در زلزله، قبل از آسايش كه معمولا" در رابطه با باد مطرح است، ايمني خواهد بود [1]. 
      با توجه به لزوم كنترل تغييرمكان جانبي در ساختمانها كه به لحاظ اثرات P-∆ ، جلوگيري از آسيب ديدن اعضاي غيرسازه اي، حفظ تجهيزات و لوازم حساس و تامين ايمني از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشد، سختي سيستمهاي مقاوم در برابر بارهاي جانبي يكي از عوامل تعيين كنندة اين سيستمها خواهد بود. طبيعتا" سيستمهايي كه داراي سختي بيشتري مي باشند، تغييرمكان جانبي آنها در برابر بارهاي جانبي كمتر است. از ديگر عوامل موثر در سيستمهاي مقاوم سازي، مقاومت و شكل پذيري آنها مي باشد. با ايجاد شكل پذيري كافي، قدرت جذب و دفع انرژي در سازه افزايش يافته و مي توان از فروريختگي سازه در اثر زلزله هاي شديد جلوگيري به عمل آورد.    
 
1-2-2  انواع سيستمهاي مقاوم سازي
      براي مقاوم سازي ساختمانهاي بتني از سيستمهايي نظير قاب خمشي، قابهاي ميان پر، تاوه هاي تخت و قارچي، ديوار برشي بتني، سازه هاي قاب - ديوار، قابهاي محيطي، ديوار برشي فولادي، مهاربندهاي فلزي و ... استفاده مي شود. هر يك از سيستمهاي فوق مزايا و معايبي دارند كه باعث  مي شود طراح با توجه به شرايط سازه و اقتصادي بودن طرح، يكي از آنها را انتخاب نمايد.
 
1-2-2-1  قاب خمشي
      ساختار قاب خمشي شامل ستونها و شاهتيرهايي است كه بوسيلة اتصالات صلب به يكديگر وصل شده اند. سختي جانبي يك قاب خمشي به سختي خمشي ستونها، شاهتيرها و اتصالات در صفحه، بستگي دارد. بارهاي افقي باعث رفتار طره اي قابها و خمش دو انحنايي تيرها و ستونها     مي شوند و سازه را در مود تغييرمكان برشي قرار مي دهند. امتياز اصلي قاب خمشي در تركيب باز آن و آزادي عمل در طراحي داخلي و جايگزيني مطلوب درها و پنجره ها است. اين سيستم براي ساختمانهاي تا 25 طبقه اقتصادي است و در ساختمانهاي بلندتر به علت انعطاف پذيري نسبتا" زياد قابها، براي كنترل جابجايي به اعضا و مقاطع بزرگ غيراقتصادي نياز خواهد بود .
 
 


کلمات کلیدی مرتبط:
مقاوم سازي سازه ها در مقابل نيروهاي جانبي ,pptx ,دانلود,بررسی پاورپوینت مقاوم سازي سازه ها در مقابل نيروهاي جانبي,pptx ,بخشی از مطلب , , , همگام با پيشرفت علم مهندسي زلزله و تاكيد بر امر مقاوم سازي سازه ها در مقابل نيروهاي جانبي، استفاده از سيستمهاي مناسب و با عملكرد مطمئن براي مقابله با اين ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود,بررسی پاورپوینت معرفي كابلها در سازه های مهندسی,pptx
دانلود,پاورپوینت پارامتريک جهت بررسی اندرکنش خاک و سازه ,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت مدل سازی به روش عناصر محدود,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت رفتار قاب فولادی با مهاربند کمانش ناپذیر و معمولی,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت کنترل فعال سازه با رویکرد فازی با میراگر (ATMD),pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت سازه هاي فولادي و مطالعات انجام شده بر روي شکل پذيري آنها,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت تاريخچه تعيين آسيب پذيري و ارزيابي سازه ها,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت اقدامات بهينه در معماري ساختمانهاي نوساز ,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت تعاریف و اصول کلی در تصفیفه آب ,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت آب و اهمیت آن ,pptx
پاورپوینت بررسی نیوجرسی پلی اتیلن (نیوجرسی پلاستیکی) موانع جاده ایی ( راه بند پلاستیکی) یا موانع ترافیکی
پاورپوینت بررسی اجرای سقف وافل
پاورپوینت بررسی دال مشبک وافل ، معرفی سیستم نوین اجرای سقف
دانلود,بررسی پاورپوینت سيمان,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت ارزیابی فولادی استحکام بالا در صنعت سازه های فولادی,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت معرفي قاب‌های(EBF,MRF,CBF),pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت تكنولوژي استفاده از ازن در گندزايي فاضلاب,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت مسئولیت مدنی متصدیان حمل و نقل زمینی,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت بررسی برج پیزا,pptx
دانلود,بررسی پاورپوینت معماری دیجیتال,pptx
 




:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 شهريور 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: